Korte omschrijving: In 1970 brengt Batavus de Magneet TS50 uit en ja hij bestaat ook als Batavus TS50. We zitten een beetje in de nadagen van de ‘heren’brommer en de Magneet TS50 is een beetje een samenraapsel van verschillende modellen. Er zit op de Magneet TS50 een hoge  soort buffeltank op (waar hebben we die meer gezien). Deze tank kan aardig in de weg zitten als je je buddy net behandeld hebt en hard moet remmen. Inderdaad vandaar die andere wat minder charmante naam. Hij heeft opengewerkte achtervering een ‘gereedschapsbakje’ waar zowat een hele picknickmand in past en waarin ook de luchttoevoer voor de carburateur op het frame zat aangesloten; je kon hem dus ook niet te vol pakken. Voor de rest heeft hij net te grove vormen en zijn de verhoudingen net niet helemaal goed om echt mooi te vinden. Maar dat was ook niet de opzet van Batavus. De Magneet TS50 was geconstrueerd als bromfiets in de zwaarste klasse, zeg maar 45 rijden en het gevoel hebben dat je op een motor zat. En het moet gezegd worden, dat is gelukt. Je hebt heel veel brommer voor geld. Een brommer met veel comfort en blok wat heerlijk loopt en schakelt, grote naven (en dus remmen), goede vering en een dikke uitlaat. Het is met recht een slagschip waar heerlijk op te toeren valt. Hij ziet er dan misschien niet goed uit maar een schitterende brommer voor dagelijks gebruik, ook voor lange afstanden. Hieronder vind u foto’s van een nagenoeg origineel en mooi behouden exemplaar van Joop Zandstra. Alleen de kettingkast is verruild voor een randje, ziet hij er toch iets sportiever uit.

Typegoedkeuring:

B9129

Bouwjaar:

– 1970-1972

Bijzonderheden:

– Achterlicht van Hella.

– hoge buffeltank

– opengewerkte achtervering

– groot gereedschapsbakje

Motor/Versnellingen:

– Tomos 4LT

Ontsteking:

– Bosch

Carburatie:

Bing 1/12/180

Remmen:

– Voorrem is een handrem/ achterrem is een voetrem met remlicht.

Wielen/Banden:

– De wielen hadden de maten 21×2,75 (voor en achter) van het merk Vredestein en volle naven met trommelrem van het merk Grimeca model MEC 105 (3V 1969) respectievelijk model MEC 118 (4V 1968/’69).

Vering:

– Telescoopvering voor en achter beiden oliegedempt

Zadel:

– Buddyseat Denfeld

Tankinhoud:

– 14 liter

Kleurstellingen: (codes): n.b.

– rood/zilver/zwart

– antraciet  

Standaarduitrusting:

– Slot, gereedschapopberging, teller,voetrusten, pomp en patentcrank, kofferrek

Extra accessoires:

– Geen vanaf fabriek

Bestelcode nr:

n.n.b.

Nieuwprijs:

-1970: f 1.185,– (€ 537.73)

– 1971:

– 1972: f 1.264,– (€ 573,58)

De Folders (klik hieronder op de foto’s om naar de folders te gaan)

01  1  01

De TNO-rapporten:

De Foto’s

(klik op de foto om te vergroten en op het pijltje onder de foto’s om alle 51 foto’s te bekijken)