Magneet Globemaster type 2 – 1958
- Magneet A50
- Magneet S50
- Magneet W50
- Magneet M50 Supersport
- Magneet B50 c.s.
- Magneet Globemaster
- Magneet Globemaster type 1 – 1957
- Magneet Globemaster type 2 – 1958
- Magneet Globemaster type 3 1959
- Magneet Globemaster type 4 – 1960
- Magneet Globemaster type 4a – 1960
- Magneet Globemaster type 5 – 1961/’62
- Magneet Globemaster Supersport type 6 – 1962/’63
- Magneet Globemaster Royal type 7A – 1963
- Magneet Globemaster type 7B – 1963
- Magneet Globemaster Royal type 8 – 1964
- Magneet Globemaster Coronet type 9 – 1964
- Magneet Globemaster (De Luxe) Type 10 – 1965/’68
- Magneet Cheetah
- Magneet Sprintmaster
- Magneet Magnematic cs
- Magneet 27 Sport
- Magneet Commodore
- Magneet Sportmaster
- Magneet Thunderbird
- Magneet TS50
- Magneet Mot o Mat
De Magneet Globemaster uit 1958 is de eerste echte buikschuiver in die zin dat de tank echt horizontaal licht. Gebaseerd op het B50 frame, is deze Magneet Globemaster van een voorspatbord wat ook door bijvoorbeeld Batavus en Royal Nord werd gebruikt. Ook wordt hier voor het eerst een stuurkuipje gebruikt. Iets waarmee Magneet best vooruitstrevend was. Verder was de Magneet Globemaster van een wel heel grote tank die zich kenmerkt door een ‘deuk’ waarin de voorkant van het zweefzadel ruimte had. De gereedschapsruimte zit bij de Magneet Globemaster net als bij de B50 onder het zadel. De foto’s zijn van een door Wilco Hoogers fraai gerestaureerde Magneet Globemaster.
Typegoedkeuring:
- 2V: B7003
Bouwjaar:
- 1958
Bijzonderheden:
- Stuurkuipje.
- Grote tank met ruimte voor het zadel.
- Rubberen zweefzadel
- Magneet-embleem op voorspatbord
Motor/Versnellingen:
- Sachs 50 (2 vers.)
Ontsteking:
- Bosch
Carburatie:
- Bing 1/12/72 of 1/9/2 (2V)
Remmen:
- Voorrem is een handrem/ achterrem is een terugtraprem
Wielen/Banden:
- De wielen zijn voorzien van volle trommelremnaven van het merk Way Assauto(voor model 198/bis, achter model 197/bis). De afmetingen zijn 23 x 2,25; het merk van de banden was Vredestein.
Vering:
- Voor en achtervering bestaan uit telescopische veerbenen en zijn hydraulisch gedempt.
Zadel:
- Rubberen zweefzadel van Norgus
Tankinhoud:
- c.a. 15 liter
Kleurstellingen: (codes):
- Ivoor/groen (25/33)
- Rood/ivoor (31/25)
- Blauw/ivoor (35/25)
Standaarduitrusting:
- Motorbeplating, geheel gesloten kettingkast en bagagerek
Extra accessoires:
De prijzen in 1958 zijn een keer gewijzigd er is een folder en een foto-kaart hieronder worden beide prijsstellingen weergegeven
- Km-teller/snelheidsmeter verlicht voor f 12,-- (€ 5,45) volgens folder en foto-kaart
- Combinatie duozadel met voetsteunen en kofferrek voor f 32,-- (€ 14,52) volgens folder
- Duozadel en voetsteunen voor f 19,75 (€ 8,96) volgens foto-kaart;
- Chroom kofferrek voor f 15,-- (€ 6,81) volgens folder en foto-kaart;
Bestelcode nr:
- 10
Nieuwprijs:
De prijzen in 1958 zijn een keer gewijzigd er is een folder en een foto-kaart hieronder worden beide prijsstellingen weergegeven
- f 720,-- (€ 326,72) volgens folder
- f 710,-- (€ 322,18) volgens foto-kaart
De Folders (klik hieronder op de foto om naar de folders te gaan)
De TNO-rapporten:
De Foto's
(klik op de foto om te vergroten en op het pijltje onder de foto's om alle 41 foto's te bekijken)