De 62er Magneet Globemaster was er in twee uitvoeringen de Magneet Globemaster Supersport en de Magneet Globemaster Superautomatic, waarbij de Magneet Globemaster Supersport 2 dan wel 3 versnellingen had en de Magneet Globemaster Superautomatic, inderdaad, werd aangedreven door het Sachs automaat blok. Verder werd de Magneet Globemaster Supersport ook nog in 63 geproduceerd en verkocht; op de prijs van de 3V werd met 10 gulden verhoogd. Dit model van de Magneet Globemaster is zowel een overgangsmodel als het ultieme designmodel van Magneet. Met deze Magneet Globemaster Supersport werd een serie afgerond; het feit dat bij de 62er Magneet Globemaster sprak is van een overgangsmodel is redelijk snel te zien aan het feit dat nog wel het aangepaste B50 frame zoals bij de Magneet Globemaster vanaf 1957 al het geval is Ook borduurt deze Magneet Globemaster Supersport voort op de Magneet Globemaster uit 1961 wat te zien is aan de aluminium druppels bij de achtervering en een ‘breed’ achterlicht. Tevens wordt met deze Magneet Globemaster Supersport op zoek gegaan naar de maar hoekige vormen die de latere Magneet Globemaster zal definiëren. Dat bij deze Magneet Globemaster sprake is van ‘hét’ design model kan worden opgemaakt uit het feit dat kleurstellingen van de tank naadloos overgaan in die van de buddy en dat zelfs het Magneet-logo op de tank een wel heel gestileerd een eigenzinnig ontwerp is. Het hoefijzer is nog steeds te herkennen maar volgt het schrift. Hieronder is vooralsnog de Magneet Globemaster Supersport 2V afgebeeld in ongerestaureerde staat in de kleurstelling zwart/ivoor. Verder ook exemplaren van de Magneet Globemaster in de kleurstellingen metagroen/ivoor en blauw/ivoor. Allen zijn het Magneet Globemaster met 2V Sachs. Zodra wij foto’s van een Magneet Globemaster met 3V of een Magneet Globemaster met automaat hebben, zullen deze volgen. Extra leuk bij zwart/ivoren Magneet Globemaster is dat er ook een flaconnetje verf bijzit.

Typegoedkeuring: 2V: B0036 / 3V: B1007 / Aut.: B1031

Bouwjaar: 1962 (2V, 3V en automaat) 1963 (2V en 3V)

Bijzonderheden:

– Tank-kleurstelling loopt door in die van de buddyseat.

– Magneet-embleem op de tank gestileerd.

– Kofferrek en tassendragers zijn standaard.

– De meer ‘moderne’ voorpartij.

– Afwijkende meer bij het design passende motorbeplating

Motor/Versnellingen: Sachs 50/2M (2 vers.) / Sachs 50/3m (3 vers.) / Sachs 50/1M; AB(E) 10081-NL (automaat)

Ontsteking: Bosch

Carburatie: Bing 1/8,5/8 of 10 (2V) / Bing 1/10/63 (3V) / Bing 1/12/133 of /155 of /161 of /170 (aut.)

Remmen: Voorrem is een handrem/ achterrem is een terugtraprem

Wielen/Banden: Wielmaat is 23×2.25 , de banden zijn Vredestein Bromfietsbanden, de naven zijn zgn. volle naven met trommelrem van het merk Wayne Assauto

Vering: Telescoop voorvork met oliegedempte vering,  hydraulische gedempte telecopische achtervering veerbenen bestaan uit drie elementen elke kant één veerbeen.

Zadel: Buddyseat van Lepper

Tankinhoud: 12 liter

Kleurstellingen: (codes):

Blauw/ivoor nrs. 38/48 (2V/3V/Aut.);

Metagroen/ivoor nrs. 46/48 (2V/3V/Aut.);

Zwart/ivoor nrs. 00/48 (2V/3V);

Zwart/grijs nrs. 00/24 (Aut.).

Standaarduitrusting: Buddy-seat, voetrusten, kofferrek met tassendragers, km-teller en snelheidsmeter.

Extra accessoires: Geen vanaf Fabriek

Bestelcode nr:  22

Nieuwprijs: 2V: f 789,– (€ 358,03) / 3V: 809,– (€ 367,10)/ Aut: 739,– (€ 335,34)

De Folders (klik hieronder op de foto’s om naar de folders te gaan)

6  IMG_4280 [1600x1200]

De TNO-rapporten:

De Foto’s

(klik op de foto om te vergroten en op het pijltje onder de foto’s om alle 35 foto’s te bekijken)