Met de Magneet Automatic, de Scooterette en de Tourisme worden in 1962 op basis van de het al wat aangepaste B50 frame meteen 3 ‘dames’-modellen geïntroduceerd en in 1963 werd naast de Magneet Automatic nog het één en ander gecombineerd in de Scoterette Automaat. Het verschil van de Magneet Automatic ten opzichte van de Tourisme en de Scooteret was dat de laatste twee waren voorzien van een 2V Sachs waar de Magneet Automatic inderdaad een Automaat had. De Scooteret had daarentegen weer de beenschermen en die ontbraken weer bij de Magneet Automatic en de Tourisme.  Alle 4 zijn het de tegenhanger van het herenmodel die er in 1962 ook in twee uitvoeringen was: de Magneet Globemaster Supersport en de Magneet Globemaster Automatic. En op de tankpartij en zadel na waren ze ook identiek aan de herenmodellen. De foto’s tonen een originele Magneet Automatic uit 1963 (van Wilco Hoogers). Dat is af te leiden aan het gele plaatje wat Magneet alleen in 1963 gebruikte en het ontbreken van beenschilden.

Typegoedkeuring:

– 2V: B 0036 Aut.: B 1031

Bouwjaar:

– 1962 en 1963

Bijzonderheden:

– Kofferrek en tassendragers zijn standaard.

– De meer ‘moderne’ voorpartij.

– Afwijkende meer bij het design passende motorbeplating

Breed achterlicht

– Aluminium druppels boven de achtervering

– twee verschillende gele plaatje in 1962 versus 1963

Motor/Versnellingen:

– Sachs 50/2M (2 vers.) / Sachs 50/1M; AB(E) 10081-NL (automaat)

Ontsteking:

– Bosch

Carburatie:

– Bing 1/8,5/8 of 10 (2V) / Bing 1/12/133 of /155 of /161 of /170 (aut.)

Remmen:

– Voorrem is een handrem/ achterrem is een terugtraprem

Wielen/Banden:

– Wielmaat is 23×2.25 , de banden zijn Vredestein Bromfietsbanden, de naven zijn zgn. volle naven met trommelrem van Way Assauto (voor model 198/bis, achter model 197/bis).

Vering:

– Telescoop voorvork met oliegedempte vering,  hydraulische gedempte telecopische achtervering veerbenen bestaan uit drie elementen elke kant één veerbeen.

Zadel:

– Volrubberen zweefzadel van Norgus of Buddyseat van Lepper

Tankinhoud:

– 6,75 liter

Kleurstellingen: (codes):

– Automatic (1962): Blauw/crème (38/48), Metagroen/ivoor (46/48), Zwart/grijs (00/24)

– Tourisme (1962): Blauw/crème (38/48), Metagroen/ivoor (46/48)

– Scooteret (1962): Blauw/crème (38/48), Metagroen/ivoor (46/48)

– Automatic / Scooterette Automaat (1963): Zwart/grijs (00/54), Blauw/grijs (56/54) Groen/grijs (55/54)

Standaarduitrusting:

– Automatic (1962): Gesloten kettingkast, motorbeplating kilometerteller/snelheidsmeter, stuurslot en zweefzadel.

– Tourisme (1962): zie Automatic (1962) maar dan met Sachs 2V

– Scooteret (1962): zie Tourisme maar dan ook met beenschilden en buddyseat

– Automatic (1963): Gesloten kettingkast, motorbeplating, stuurslot en zweefzadel.

– Scooterette Automaat (1963): als Automatic (1963) maar dan met beenschilden buddyseat en kilometertelle/snelheidsmeter

Extra accessoires: 1962 en 1963:

– Geen vanaf Fabriek

Bestelcode nr: 

– Automatic (1962): 25; Tourisme: 24 ; Scooteret: 23; Scooterette Automaat en Automatic (1963): 28

Nieuwprijs:

– 1962: Automatic: f 669,– (€ 303,58) / Toerisme: f 719,– (€ 326,27)/ Scooteret: f 789,– (€ 358,03)/

– 1963: Automatic: f 589,– (€ 267,28)/ Scooterette Automaat: f 674,– (€ 305,85)

De Folders (klik hieronder op de foto’s om naar de folders te gaan)

6 IMG_4280 [1600x1200]

De TNO-rapporten:

De Foto’s

(klik op de foto om te vergroten en op het pijltje onder de foto’s om alle 43 foto’s te bekijken)