Magneet Automatic / Tourisme / Scooteret / Scooterette Automaat type 6 – 1962/1963
- Magneet A50
- Magneet S50
- Magneet W50
- Magneet M50 Supersport
- Magneet B50 c.s.
- Magneet Globemaster
- Magneet Globemaster type 1 – 1957
- Magneet Globemaster type 2 – 1958
- Magneet Globemaster type 3 1959
- Magneet Globemaster type 4 – 1960
- Magneet Globemaster type 4a – 1960
- Magneet Globemaster type 5 – 1961/’62
- Magneet Globemaster Supersport type 6 – 1962/’63
- Magneet Globemaster Royal type 7A – 1963
- Magneet Globemaster type 7B – 1963
- Magneet Globemaster Royal type 8 – 1964
- Magneet Globemaster Coronet type 9 – 1964
- Magneet Globemaster (De Luxe) Type 10 – 1965/’68
- Magneet Cheetah
- Magneet Sprintmaster
- Magneet Magnematic cs
- Magneet 27 Sport
- Magneet Commodore
- Magneet Sportmaster
- Magneet Thunderbird
- Magneet TS50
- Magneet Mot o Mat
Met de Magneet Automatic, de Scooterette en de Tourisme worden in 1962 op basis van de het al wat aangepaste B50 frame meteen 3 ‘dames’-modellen geïntroduceerd en in 1963 werd naast de Magneet Automatic nog het één en ander gecombineerd in de Scoterette Automaat. Het verschil van de Magneet Automatic ten opzichte van de Tourisme en de Scooteret was dat de laatste twee waren voorzien van een 2V Sachs waar de Magneet Automatic inderdaad een Automaat had. De Scooteret had daarentegen weer de beenschermen en die ontbraken weer bij de Magneet Automatic en de Tourisme. Alle 4 zijn het de tegenhanger van het herenmodel die er in 1962 ook in twee uitvoeringen was: de Magneet Globemaster Supersport en de Magneet Globemaster Automatic. En op de tankpartij en zadel na waren ze ook identiek aan de herenmodellen. De foto’s tonen een originele Magneet Automatic uit 1963 (van Wilco Hoogers). Dat is af te leiden aan het gele plaatje wat Magneet alleen in 1963 gebruikte en het ontbreken van beenschilden.
Typegoedkeuring:
- 2V: B 0036 Aut.: B 1031
Bouwjaar:
- 1962 en 1963
Bijzonderheden:
- Kofferrek en tassendragers zijn standaard.
- De meer 'moderne' voorpartij.
- Afwijkende meer bij het design passende motorbeplating
- Breed achterlicht
- Aluminium druppels boven de achtervering
- twee verschillende gele plaatje in 1962 versus 1963
Motor/Versnellingen:
- Sachs 50/2M (2 vers.) / Sachs 50/1M; AB(E) 10081-NL (automaat)
Ontsteking:
- Bosch
Carburatie:
- Bing 1/8,5/8 of 10 (2V) / Bing 1/12/133 of /155 of /161 of /170 (aut.)
Remmen:
- Voorrem is een handrem/ achterrem is een terugtraprem
Wielen/Banden:
- Wielmaat is 23x2.25 , de banden zijn Vredestein Bromfietsbanden, de naven zijn zgn. volle naven met trommelrem van Way Assauto (voor model 198/bis, achter model 197/bis).
Vering:
- Telescoop voorvork met oliegedempte vering, hydraulische gedempte telecopische achtervering veerbenen bestaan uit drie elementen elke kant één veerbeen.
Zadel:
- Volrubberen zweefzadel van Norgus of Buddyseat van Lepper
Tankinhoud:
- 6,75 liter
Kleurstellingen: (codes):
- Automatic (1962): Blauw/crème (38/48), Metagroen/ivoor (46/48), Zwart/grijs (00/24)
- Tourisme (1962): Blauw/crème (38/48), Metagroen/ivoor (46/48)
- Scooteret (1962): Blauw/crème (38/48), Metagroen/ivoor (46/48)
- Automatic / Scooterette Automaat (1963): Zwart/grijs (00/54), Blauw/grijs (56/54) Groen/grijs (55/54)
Standaarduitrusting:
- Automatic (1962): Gesloten kettingkast, motorbeplating kilometerteller/snelheidsmeter, stuurslot en zweefzadel.
- Tourisme (1962): zie Automatic (1962) maar dan met Sachs 2V
- Scooteret (1962): zie Tourisme maar dan ook met beenschilden en buddyseat
- Automatic (1963): Gesloten kettingkast, motorbeplating, stuurslot en zweefzadel.
- Scooterette Automaat (1963): als Automatic (1963) maar dan met beenschilden buddyseat en kilometertelle/snelheidsmeter
Extra accessoires: 1962 en 1963:
- Geen vanaf Fabriek
Bestelcode nr:
- Automatic (1962): 25; Tourisme: 24 ; Scooteret: 23; Scooterette Automaat en Automatic (1963): 28
Nieuwprijs:
- 1962: Automatic: f 669,-- (€ 303,58) / Toerisme: f 719,-- (€ 326,27)/ Scooteret: f 789,-- (€ 358,03)/
- 1963: Automatic: f 589,-- (€ 267,28)/ Scooterette Automaat: f 674,-- (€ 305,85)
De Folders (klik hieronder op de foto's om naar de folders te gaan)
De TNO-rapporten:
De Foto's
(klik op de foto om te vergroten en op het pijltje onder de foto's om alle 43 foto's te bekijken)