Met deze Magneet Globemaster Royal wordt definitief afgerekend met het B50-frame wat al vanaf 1957 met wat lichte aanpassingen dienst deed als frame voor de Magneet Globemaster. Overigens blijft Magneet op dit punt toch behoudend omdat dit nieuwe frame van de Magneet Globemaster Royal voor verschillende herenmodellen zal worden gebruikt totdat het merk uiteindelijk wordt verkocht aan Batavus. Dit model Magneet Globemaster Royal straalt een zakelijkheid uit met strakke lijnen en weinig glooiingen. Wel wordt het zadel in duo-color uitgevoerd en wordt hierbij nog aansluiting bij de tank gezocht. Inmiddels doen bij onder ander de Magneet Globemaster nu ook de driehoekige ‘plastic’ emblemen met het ‘dikke’ hoefijzer hun intrede. Ook deze brommer kenmerkt zich door zijn design. Wat overigens opvalt is dat Magneet bij de Magneet Globemaster Royal ernaar gestreefd heeft zoveel mogelijk bouten te verstoppen (zie ook folder); eigenlijk zijn alleen de bouten van de wielen en achtervering zichtbaar. In 1963 stapt Magneet even af van ‘eigen’ gele plaatjes en zijn de Magneet Globemaster en andere modellen van dat jaar met een universeel plaatje uitgerust. De Magneet Globemaster Royal was in 1963 leverbaar met zowel twee als drie versnellingen. Tot slot wordt in 1963 langzaam de overgang naar de Grimeca-naven gemaakt, deze overgang is niet definitief omdat ook na 1963 nog modellen van de Magneet Globemaster worden uitgerust met WA-naven. Hieronder foto’s van twee exemplaren van de Magneet Globemaster. De eerste Magneet Globemaster is een groen/crèmen origineel en ongerestaureerd, compleet met tassen, garantiebewijs en de twee glazen verfflaconnetjes; een werkelijk schitterend exemplaar. Deze Magneet Globemaster is uitgevoerd met Grimeca-naven. Verder de blauw/crème Magneet Globemaster Royal, met Way Assauto naven, is een origineel maar niet geheel compleet exemplaar. Anderzijds is de tand des tijds die aan deze Magneet Globemaster geknaagd heeft heel mooi te zien.

Typegoedkeuring:

2V: B0036 of 3001 / 3V: B0001 of B1007

Bouwjaar:

– 1963

Bijzonderheden:

– Het vernieuwde frame.

– Duo color Buddyseat.

– Universeel gele plaatje.

– Driehoekige nieuwe plastic emblemen in zwarte eveneens plastic houder.

– Bevestiging van het kofferrek aan het zadel en ‘buiten om’.

Motor/Versnellingen:

– Sachs 50/2M(2 vers.)  of 50 MA -C/ 50/3 NL of 50/3M (3 vers.)

Ontsteking:

– Bosch

Carburatie:

Bing 1/8,5/8 of 10 of 1/12/133 (2V) / Bing 1/10/63 of 1/8,5/10 (3V)

Remmen: Voorrem is een handrem/ achterrem is een terugtraprem

Wielen/Banden:

– De wielen zijn uitgevoerd met volle trommelremnaven van het merk Way Assauto (voor model 198/bis, achter model 197/bis) dan wel Grimeca MEC 105. De maten zijn 23x2x2,25 en de banden zijn van Vredestein

Vering:

– Voor- en achtervering is uitgevoerd als oliegedempte telescopische veerbenen

Zadel:

– Buddyseat van Denfeld

Tankinhoud:

– 12 liter

Kleurstellingen: (codes):

– Groen/ parelgrijs (55/54)

– Blauw/ parelgrijs (56/54)

– Zwart/ parelgrijs (00/54)

– Gebroken wit (29)

Standaarduitrusting:

De Globemaster Royal werd geleverd met gesloten kettingkast, pomp achter de motorbeplating, koekoeksbel, 12 liter tank, voetrusten, kilometerteller/snelheidsmeter, standaard kofferrek met verstelbare beugel.

Extra accessoires:

– Geen vanaf fabriek.

Bestelcode nr: 

27

Nieuwprijs:

2V: f 769,– (€ 348.96) / 3V: 799,– (€ 362.57)

De Folders (klik hieronder op de foto om naar de folders te gaan)

IMG_4280 [1600x1200]

De TNO-rapporten:

De Foto’s

(klik op de foto om te vergroten en op het pijltje onder de foto’s om alle 83 foto’s te bekijken)