De Magneet Globemaster uit 1959 is de tweede buikschuiver in een lange lijn van Magneet Globemaster die nog zal komen. In 1959 doen verder twee belangrijke wetwijzigingen het uiterlijk van alle brommers en dus ook dien van de Magneet Globemaster veranderen. Ten eerste wordt het gele plaatje voor op het spatbord verplicht. Dit gele plaatje werd achteraf bezien bij de Magneet Globemaster gestyled in de vorm van een soort ‘vetkuif’. Het plaatje was nog van staal. De tweede wetswijziging leverde ons de buddyseat op. De Magneet Globemaster is ook met een prachtige buddyseat uitgerust. Dit leverde echter direct een probleem op: waar laat je het gereedschap? In 1958 werd het gereedschap nog onder het zweefzadel opgeborgen. Die mogelijkheid was er niet meer dus werd een andere tank gemonteerd die op de bovenzijde was voorzien van een opbergvak. Voor de rest zijn alleen nog de rooster in de motorbeplating vervangen door fijn gaas. Maar ook de kleurstellingen wijken af ten opzichte van de Magneet Globemaster uit 1958 (dit is belangrijk om te onthouden bij een restauratie). De kleurstellingen blauw/ivoor en incageel/ivoor zijn overigens wel gelijk aan die van de Magneet Globemaster uit 1960. Op de foto’s hieronder is Roel Huits z’n Magneet Globemaster uit 1959 in ongerestaureerde en originele staat te zien in de kleuren blauw/ivoor. Verder is de Magneet Globemaster te zien die door Johan Kats fraai is gerestaureerd in de kleuren blauw/ivoor. Tot slot nog wat foto’s van een 59er Magneet Globemaster die op dit ogenblik vakkundig wordt gerestaureerd. Laten we hopen in crème/rood of incageel/ivoor (dezelfde kleurstelling als de 60er Magneet Globemaster). Bij een recente (december 2013) grote schoonmaakbeurt is ontdekt hoe vanuit Magneet werd voorkomen dat de tank tijdens het lopen van het blok gaat resoneren. De laatste twee foto’s laten deze oplossing zien.

Typegoedkeuring:

2V: B8025

Bouwjaar:

– 1959

Bijzonderheden:

– Buddyseat

– Stuurkuipje.

– Grote tank met ruimte voor de buddy en gereedschapsbakje.

– Stalen geel plaatje.

– Fijn gaas in de motorbeplating

Motor/Versnellingen:

– Sachs 50 ( 1,25 pk/2 vers.)

Ontsteking:

– Bosch

Carburatie:

Bing 1/10/1 of 1/10/62 (2V)

Remmen:

– Voorrem is een handrem/ achterrem is een terugtraprem

Wielen/Banden:

– De wielen zijn voorzien van volle trommelremnaven van het merk Way Assoto (voor model 198/bis, achter model 197/bis). De afmetingen zijn 23 x 2,25; het merk van de banden was Vredestein.

Vering:

– Voor en achtervering bestaan uit telescopische veerbenen en zijn hydraulisch gedempt.

Zadel:

– Buddyseat van Lepper

Tankinhoud:

– 15 liter

Kleurstellingen (codes):

– Incageel/ivoor (39/29)

– Crème/rood (29/36)

– Blauw/ivoor (37/25)

Standaarduitrusting:

– Motorbeplating, geheel gesloten kettingkast en bagagerek

Extra accessoires:

Km-teller/snelheidsmeter verlicht voor f 12,– (€ 5,45)

– Combinatie duozadel met voetrusten en kofferrek voor f 35,– (€ 15,88)

Bestelcode nr: 

– 11

Nieuwprijs:

–  f 720,– (€ 326,72)

De Folders (klik hieronder op de foto om naar de folders te gaan)

01

De TNO-rapporten:

De Foto’s

(klik op de foto om te vergroten en op het pijltje onder de foto’s om alle 172 foto’s te bekijken)