Door hieronder op de vraag te drukken verschijnt het antwoord. Staat uw vraag over Magneet hier nog niet bij? Stel die dan via contact en wij zullen hem proberen te beantwoorden. Mocht een vraag vaker worden gesteld, zult u hem hier zien verschijnen.

Vraag: Hoe kom ik aan de uitlaatroosters voor een Magneet Cheetah 4e type 1964/’65

Tja, de laatste tijd valt op dat steeds minder Magneet-brommers en onderdelen worden aangeboden. De laatste keer dat ik roosters gezien heb dat voor een 64er Magneet Cheetah uitlaatroosters werden aangeboden is meer dan tien jaar geleden. Omdat ik de vraag kreeg of ik aan maten van dergelijke roosters kon komen. Heb ik eens een rondje gebeld. Dit resulteerde niet in maten maar in een complete set roosters (ze moeten nog wel worden verchroomd), nagemaakt naar het voorbeeld van het origineel. Deze zijn dan ook vanaf nu te bestellen via de Magneetclub. Ze kosten € 85,– exclusief verzenden. Misschien dat ze binnenkort tegen meerprijs ook verchroomd kunnen worden geleverd. Dat zijn we nog aan het onderzoeken.

cheetahroosters uitlaat

Vraag: Welk gele plaatje zat op de brommers van Magneet in 1959 en zijn deze nog ergens te koop?

In 1959 begon men ook bij Magneet met het aanbrengen van het gele plaatje op het voorspatbord. Zoals alle bromfietsbouwers was ook Magneet zoekende naar vorm en materiaal. Daarom kon het gebeuren dat het eerste gele plaatje bij Magneet van staal was. Deze gele plaatjes zijn helaas nagenoeg altijd zoek. Nu heb ik een origineel mogen lenen. En op basis van dat voorbeeld zijn de stalen gele plaatjes nagemaakt. Hier zat nog al wat werk aan wat betreft het maken van mallen e.d. . En toch is geprobeerd de prijs binnen het redelijke te houden. U kunt het gele plaatje via magneetclub@yahoo.com bestellen voor de kostprijs ad € 35,– exclusief verzendkosten.

Hieronder ziet u twee foto’s, die u kunt vergroten door er op te klikken. De eerste foto toont hoe op basis van het origineel (dat is de bovenste) tot de replica is gekomen. De tweede foto laat zien wat u koopt.

CIMG4171IMAG0246

Vraag: Hoe zit dat toch met de revolverkettingrand van de Magneet Cheetah 601 uit 1959/’61?

Veel liefhebbers hebben één brommer boven aan hun verlanglijst staan. Ik heb het dan over de Magneet Cheetah 601. Omdat de verkopen van zo een Magneet Cheetah wel goed waren maar toch niet super, de Magneet Cheetah al heel snel uit de mode raakte en in de jaren 70 veel brommers het lot ondergingen om bij het grof vuil te belanden zijn er niet al te veel exemplaren van de Magneet Cheetah 601 over. Daar komt bij dat het kettingrandje het eerste was wat zoek raakte of sneuvelde. Dus en weinig Magneet Cheetah en nog minder kettingrandjes. Er is inmiddels een groep mensen die koste wat kost een Magneet Cheetah 601 (compleet) willen hebben. Zo sneuvelen nu de Magneet ME 59 en de Magneet 60 Tours om uiteindelijk maar zo een Cheetah te hebben. Het probleem bleef altijd het kettingrandje. Daarvoor werd vaak een randje van een kinderfiets gebruikt. In principe hoeft dat nu niet meer. Met een origineel als voorbeeld is het gelukt om het revolverkettingrandje van de Magneet Cheetah 601 na te maken. Het resultaat ziet u hieronder op de foto. Let wel de oplage is beperkt en het was zoveel werk om dit tot een goed resultaat te brengen dat het helaas ook geen goedkoop onderdeel is geworden, maar het resultaat mag er zijn. De kostprijs voor een randje is uitgekomen op €175,– euro (exclusief verzendkosten). Bestellen kan via magneetclub@yahoo.com

 

CIMG4203

CIMG4201

CIMG4202

Vraag: Zijn de kleuren van een Magneet na te gaan aan hand van de door de fabriek aangegeven kleurcodes?

Helaas is dat niet mogelijk. Van aardig wat modellen weten we de kleurcode van de Magneetfabriek maar er is geen documentatie overgebleven waaruit is af te leiden hoe de desbetreffende kleur is samengesteld. De enige mogelijkheid is om voor bijvoorbeeld de framekleur de tank te verwijderen en met ral-stalen te werken. Die met het gat in het midden van de staal werken het best.

Vraag: Hoe kom ik aan de stikkers/transferes die op de brommer zitten of hebben gezeten?

Originele transfers vinden wil nog wel eens lukken. Echter zijn deze net zo oud als de brommer waar ze ophoren wat betekend dat ze niet meer goed bruikbaar zijn. Het advies is dus bewaren. Om recente transfers te kunnen bemachtigen geld ook voor Magneet: “Op naar Pelders Transfers & Classic Parts”. Zij zijn op verschillende beurzen te vinden daarnaast bereikbaar via:

www.pelders.nl

info@pelders.nl

tel. 0031416320390

Vanuit de club zullen wij Pelders helpen om een zo compleet mogelijke assortiment van transfers te krijgen

Vraag: Hoezo B-nummers bij Magneet?

Vaak wordt er gevraagd naar B-nummers. dat zijn typegoedkeuringsnummers waarbij een rapport hoort (vaak van TNO). In dat rapport staan allerlei technische info over het blok, de carburatie enz. Alle brommers zijn met ingang van 1957 van een typegoedkeuringsnummer voorzien. Brommers van voor die tijd hadden deze nummers niet. Maar wat kun je er nou mee. Aan hand van het nummer en rapport kun je je brommer makkelijker op kenteken zetten. Verder kun je met het rapport in de hand de brommer weer meer origineel maken. Onder Modellen zijn deze per model vermeld en ook een kopie van het TNO-rapport is bijgevoegd. Wij hebben alle rapporten voor Magneet in bezit. Dus mocht hier ooit vragen over hebben, schroom dan niet.

Vraag: Welk geel plaatje hoort op welke Magneet?

Veel vragen die ik krijg gaan ook over gele plaatjes. Welk geel plaatje zit nu op welke brommer? Hieronder een tweetal foto’s van gele plaatjes die door Magneet zijn gebruikt. Vanaf 1959 waren deze verplicht op de brommer. In 1959 had een Magneet nog een stalen gele plaatje die van vormgeving gelijk was aan het gele plaatje van 1960 maar dan zonder embleem (niet afgebeeld). Het onderste plaatje is uit 1960 (afbeelding van een replica). Die daarboven werd in 1961 en 1962 gebruikt. Het was gelijk aan het 60er plaatje maar dan met een metalen strip erop (hier is een gelijk uitziend Junker-plaatje afgebeeld). In 1963 werd het middelste gele plaatje gebruikt. De tweede van boven werd van 1964 tot en met 1969 gebruikt. Het bovenste plaatje komen we tegen op Magneet brommers die uit Heerenveen komen. Batvus heeft van 1970 tot en met 1972 nog brommers verkocht onder de merknaam Magneet. Dit is het intercycle plaatje.

Vraag: Zijn er verschillende verchroomde Magneet schriftemblemen?

Deze vraag is al verschillende keren langsgekomen. Het gaat om het embleem zoals onder aan dit bericht op de foto. Dit schriftembleem werd vanaf 1962 op verschillende modellen gebruikt. Heel vaak is dit embleem rechts en links op het achterspatbord te vinden. Maar ook op de beenschilden en bij de Globemaster uit 1962 onder de koplamp is een dergelijk embleem aangebracht. Deze emblemen worden zo af en toe nog wel eens aangeboden en dan is het goed om te weten dat het antwoord op de vraag NEE is. Natuurlijk zijn ze zo af en toe gebogen (beenschilden 62er Globemaster), maar dat is weer recht te buigen en andersom. Wel is het van belang dat de twee pennen achter de M en de T, waarmee het embleem in het plaatwerk bevestigd zit, er nog op zitten. Anders zal het veel moeilijker zijn om ze permanent en mooi vast te zetten. Maar er is dus maar één soort van deze emblemen.

 

Vraag: Hoe kom ik aan Magneet Motorbeplating en bevestigingsbeugels?

Voor originele motorbeplating en bevestigingsbeugels geldt: Lang zoeken en misschien met veel geluk zal men zeker nog wel eens motorbeplating vinden. Het wordt nog wel eens aangeboden al gebeurd dat steeds minder. Mocht men nu niet zoveel geduld hebben of het zoeken beu zijn, dan is er voor een flink aantal Magneet brommers replica Magneet Motorbeplating te krijgen. Deze wordt al gemaakt voor

– de 56er Magneet M50 Supersport (zie foto’s 1 en 2) kosten;

– de 57er, 58er, 59er en 60er Magneet B50 (Scootermodel), de 58er en 59er Magneet Globemaster en de 59er Magneet Stylemaster (zie foto’s 3 en 4 en voor 1959 en 1960 met fijn gaas)

– de 60er en 61er Magneet Globemaster, 62er Magneet Globemaster de luxe en de 61er Magneet B50 (zie foto’s 5 en 6)

– De 59er Magneet ME 59, 60er Magneet T60 Tour en de 60er Magneet Cheetah 602 (zie foto’s 7 en 8)

Verder is, voor zover nodig, ook de ophangbeugels voor bovenstaande motorbeplating leverbaar (zie foto’s 9 en 10). Maar ook de ophangbeugels voor de motorbeplating voor de Magneet herenbrommers uit 1963 en 1964 is verkrijgbaar (foto’s 11 en 12).

De beplating kost €150,– per set en een setje bijbehorende beugels kost €25,–. Een setje beugels voor 1963-’64 kost € 30,–

Mocht u interesse hebben in de replica Magneet Motorbeplating of ophanging, kunt u voor meer informatie mailen naar magneetclub@yahoo.com.

© www.magneetclub.nl (niets van deze site nog van de daaraan gekoppelde verschillende subsites mag worden gekopieerd zonder dat uitdrukkelijke toestemming is verkregen via magneetclub@yahoo.com)