De Magneet Sportmaster borduurt voort op het model Magneet Globemaster van dat jaar. Het verschil is het afwijkende spatbord en verchroomde voorvork (identiek aan die van de Magneet Commodore en de Magneet Sprintmaster van dat jaar) en het stuurkuipje met geïntegreerde lichtschakelaar en teller (gelijk aan de Magneet Sprintmaster). Er zijn twee Typen van de Magneet Sportmaster; de Magneet Sportmaster ‘Standaard’ en de Magneet Sportmaster ‘De Luxe’. Zij verschillen wat betreft blok, de Magneet Sportmaster ‘Standaard’ heeft 2 versnellingen en de Magneet Sportmaster ‘De Luxe’ heeft er 3 en dat blok is geforceerd gekoeld. Verder heeft de De Luxe andere, grotere aluminium naven met achter een steekas en standaard ook nog eens valbeugels. Al met al een mooie, zij het wat logge, sportieve verschijning. Op de foto’s staat een gerestaureerde Magneet Sportmaster De Luxe in zilver/blauw uit 1966. Verder twee nagenoeg ongerestaureerde exemplaren van de Sportmaster De Luxe in de kleur rood/donkergrijs uit 1965. Verder staat tussen de twee rood/grijze exemplaren nog een zilver/blauwe Magneet Sportmaster uit 1965 gerestaureerd, echter voorzien van de 3V luchtgekoeld. Tot slot nog een paar foto’s van een originele ongerestaureerde Magneet Sportmaster De Luxe uit 1966 in de kleuren zilver en blauw

Typegoedkeuring:

2V: B3036 / 3V B3037

Bouwjaar:

– 1965/1966

Bijzonderheden:

– Dasboard met integreerde lichtschakelaar

– Stuurkuipje (plastic) waarachter het grootste gedeelte van het stuur en een deel van de voorvork schuilgaat .

– ‘Breed’ achterlicht huis.

Motor/Versnellingen:

Sachs 50/MA-C (2 vers.) / 50 MA-E(3 vers.)

Ontsteking:

– Bosch

Carburatie:

Bing 1/12/155 of 170 (2V) / Bing 1/12/133 of 155(3V)

Remmen:

– Voorrem is een handrem/ achterrem is een terugtraprem

Wielen/Banden:

– Er is sprake van wielen met de maten 23×2,5 en vollenaaf trommelremmen van het merk Way Assauto voor model 198/bis en achter model 197/bis (standaard) of Grimeca MEC 118 (De Luxe). De ‘De Luxe’ heeft achter een steekas. De banden waren van fabriek uit Vredestein

Vering:

– Teleskopische, oliegedempte voor- en achtervering

Zadel:

– Denfeld Buddyseat

Tankinhoud:

– 13 liter

Kleurstellingen: (codes):

– Beide types: rood/donkergrijs (36/61) of zilver/blauw (60/64)

Standaarduitrusting:

– Magneet Sportmaster: dubbele oliegedempte achterwielvering verchroomde zijpanelen op de tank, luchtpomp, ingebouwde koekoeksbel voetsrusten, zwaar verchroomd kofferrek en teller. Uitgevoerd met 2V Sachs-blok

– Magneet Sportmaster De Luxe: als de Sportmaster maar dan met 3V geforceerdgekoeld Sachs-blok, extra grote naven met achter een steekas en valbeugels

Extra accessoires:  

– Valbeugels voor f 20,– (€ 9,07 ) voor de Sportmaster

– Tassendragers voor f 4,25 (€ 1,92) en Afneem-tassen voor f 8,50 (€ 3,85) voor zowel de Magneet Sportmaster als de Magneet Sportmaster De Luxe

Bestelcode nr: 

– 41 (Magneet Sportmaster) 43 (Magneet Sportmaster De Luxe)

Nieuwprijs:

– Magneet Sportmaster:  in 1965: f 869,– (€ 394,33 ) in 1966: f 939,– (€ 426,10)

– Magneet Sportmaster De Luxe: in 1965: f 969,– (€ 439,71) in 1966: f 1049,– (€ 476,02)

De Folders (klik hieronder op de foto’s om naar de folders te gaan)

1  01

De TNO-rapporten:

De Foto’s

(klik op de foto om te vergroten en op het pijltje onder de foto’s om alle 100 foto’s te bekijken)