In 1960 wordt het eerste type van Magneet Cheetah geïntroduceerd. Deze Magneet Cheetah was al eind 1959 op Rai te bewonderen en ook al te koop (dat bleek uit een gesprek met een voormalig eigenaar van de 601 waarvan een aantal zwart-wit foto’s zijn te bewonderen op deze site in de rubriek ‘Foto’s van vroeger’). Dit type heet voluit Magneet Cheetah No 601; het andere type uit dat zelfde jaar, de Magneet Cheetah No 602 leek in veel opzichten op de 601 maar ook weer niet. Daarom dat de 602 apart zal worden behandeld. De Magneet Cheetah 601 was volgens Magneet zelf het summum van wat de jeugd toen ter tijd wilde. Over het algemeen wordt aangenomen dat Magneet het het bij het verkeerde eind had en dat deze brommer niet al te vaak verkocht is. Maar op het moment dat ik in één plaats twee personen spreek die me van het bestaan van drie Magneet Cheetah’s alleen al in dat oord, denk ik dat het wel mee valt en dat tegenvallende verkoopcijfers moeten worden gerelateerd aan de waarschijnlijk iets te hoog gespannen verwachtingen. De Magneet Cheetah No 601 had een erg uitgesproken uiterlijk. Zo had hij al clippons, een sportief kuipje, een buddyseat met franje (?!) en twee sterren en een voetrem. Vooral dat laatste is voor een Nederlandse brommer best uniek en vooruitstrevend te noemen. Ook de kleuren (blauw ivoor goud) zijn best excentriek te noemen. Wat verder apart is dat er aan elke zijde van de brommer een fietspomp zat. De reden daarvoor is niet bekend, maar het zal zijn voor perfectionering van het design omdat de linkse pomp een nepper is zonder nippel. Tot slot had deze Magneet nu eens niet een volledig gesloten kettingkast maar een sierlijke revolvermodel kettingrand. Hoe er toen ook tegen aan is gekeken, het is een mooi apparaat. Op de onderstaande foto’s is een schitterend gerestaureerd exemplaar van de Magneet Cheetah No 601 te zien.

Typegoedkeuring:

– 3V: B 0001

Bouwjaar:

– 1960 en wellicht 1961

Bijzonderheden:

– Kleurstelling (blauw; ivoor; goud);

– buddyseat met franje;

– twee fietspompen;

– sportkuipje;

– revolvermodel kettingrand.

Motor/Versnellingen:

– Sachs 50/3 NL (3 vers.)

Ontsteking:

– Bosch

Carburatie:

– Bing 1/10/63 (3V)

Remmen:

– Voorrem is een handrem/ achterrem is voetrem

Wielen/Banden:

– Wielmaat is 23×2.25 , de banden zijn Vredestein Bromfietsbanden, de naven zijn zgn. volle naven met trommelrem van het merk Way Assauto 198/bis voor en 197/bis achter

Vering:

– Telescoop voorvork met oliegedempte vering,  hydraulische gedempte telescopische achtervering veerbenen bestaan uit drie elementen elke kant één veerbeen.

Zadel:

– Buddyseat

Tankinhoud:

– 12 liter

Kleurstellingen: (codes):

– Blauw/ivoor/goud nrs. 35/29/42;

Standaarduitrusting:

– Onder andere sporttank, buddy-seat, oliegedempte voor- en achtervering, stevig chroom kofferrek, sierlijke  kettingrand, voetrem, windkap en gereedschap.

Extra accessoires:

– Geen vanaf fabriek

Bestelcode nr: 

– 16

Nieuwprijs:

– 3V: 730,– (€ 331,25)

De Folders (klik hieronder op de foto’s om naar de folders te gaan)

1  01

De TNO-rapporten:

De Foto’s

(klik op de foto om te vergroten en op het pijltje onder de foto’s om alle 90 foto’s te bekijken)