In 1968 brengt Magneet met de Magneet Thunderbird een brommer op de markt die veel weg heeft van zijn Japanse tijdsgenoten. Maar dit model had toen al even op de tekentafel gelegen. Het is net als de Magneet Sprintmaster een sportbromfiets. Hij kenmerkt zich door een brede buddy, clippons en Hella achterlicht. Ook de gereedschapbakjes zijn ruim bemeten. Waar er bij de Magneet Sprintmaster meer sprake is van een ranke, slanke bromfiets is de Magneet Thunderbird meer gedrongen en vooral stoer te noemen. In 1968 werd deze brommer met lage sport-clippons en Sach 4V geforceerd gekoeld en voetschakeling geleverd. Ook wat kleur betref was er maar één smaak: rood transparant / zilver. In 1969 zijn een aantal wijzigingen doorgevoerd. Zo was er een iets minder luxe versie met Sachs 3V handgeschakeld en bijvoorbeeld zonder stoplicht deze werd de Magneet Thunderbird E genoemd. Maar ook de versie met Sachs 4V geforceerd gekoeld en voetschakeling werd nog steeds geleverd. Dit exemplaar werd toen de Magneet Thunderbird L genoemd. Beide exemplaren uit 1969 waren leverbaar in zwart of in rood. Overigens bleek men bij Magneet ook medelijden te krijgen met de rug van de bestuurder en zijn er verhoogde clippons geleverd voor en rechtere zit. Dat was natuurlijk gezonder maar eigenlijk ook een beetje minder stoer. Tot slot is in 1969 de overstap gemaakt naar de kleinere wielmaat. Had de 68er Magneet Thunderbird nog 19 inch wielen, in 1969 werden de 17 inch wielen gemonteerd. Hieronder staan een groot aantal foto’s van de Magneet Thunderbird uit 1968. Dit is een origineel en ongerestaureerd exemplaar. Op de foto’s daar weer onder staat een zwarte Magneet Thunderbird E. Inmiddels is deze echter voorzien van een niet ‘Hollands’ 3V blok met kickstarter en stepjes.  .

Typegoedkeuring:

1968: 4V: B6013

1969:  3V: B8157 / 4V: B8122 of B8158

Bouwjaar:

– 1968-1969

Bijzonderheden:

– Achterlicht van Hella.

– rubberen tankflappen met daarin de driehoekige Magneet-emblemen

– Clippons (1968 laag en sportief, 1969 hoger en gezond)

– Op de 4V werd een stoplicht/remlicht gemonteerd

– gedrongen stoer uiterlijk

Motor/Versnellingen:

– 1968: Sachs 50/MA ABE(Ausf L) (4 vers.)

– 1969: / Sachs 50/MA-ABE (Ausf E) (3 vers.) /  Sachs 50/4 LF – NL (4 vers.)

Ontsteking:

– Bosch

Carburatie:

– 1968: Bing 1/12/168 (4 vers.)

– 1969: Bing 1/12/155 of 166 of 170 (3 vers.) / Bing 1/12/189 (4 vers.)

Remmen:

– Voorrem is een handrem/ achterrem is een voetrem met stoplicht indien 4vers.

Wielen/Banden:

– De wielen hadden de maten 23×2,75 (voor en achter) van het merk Vredestein en volle naven met trommelrem van het merk Grimeca model MEC 105 (3V 1969) respectievelijk model MEC 118 (4V 1968/’69).

Vering:

– Telescoopvering voor en achter beiden oliegedempt

Zadel:

– Buddyseat Denfeld

Tankinhoud:

– 14 liter

Kleurstellingen: (codes): n.b.

– 1968: rood transparant/zilver

– 1969: zwart of rood

Standaarduitrusting:

– Slot, gereedschapopberging, teller,voetrusten, pomp en patentcrank

Extra accessoires:

– 1968: Kofferrek voor f 20,– (€ 9.08)

– 1969: Geen vanaf fabriek

Bestelcode nr:

1968: n.n.b.

– 1969: 66 (3V)

Nieuwprijs:

1968: f 1.149,– (€ 521.39)

– 1969:  3V: 898,– (€ 407.49) / 4V 1098,– (€ 498.25)

De Folders (klik hieronder op de foto’s om naar de folders te gaan)

06  01

De TNO-rapporten:

De Foto’s

(klik op de foto om te vergroten en op het pijltje onder de foto’s om alle 119 foto’s te bekijken)