De Magneet A50 is de eerste door Magneet in serie geproduceerde brommer. De Magneet A50 zag zo als dat zo mooi heet in 1952 het levenslicht. Het model Magneet A50 was en redelijke verkoophit en ook nog in 1953 zijn nog Magneet A50 modellen verkocht. Productie aantallen zijn helaas niet bekend. De Magneet A50 was met een 2 versnellingsmotortje uitgerust. Over het blokje doen verschillende verhalen de ronde. Zo werd een tijdje beweerd dat de Magneet A50 door een Husqvarna-blokje zou worden aangedreven. Die bewering mag definitief naar het land der fabelen worden verwezen. Vanuit Magneet zelf werd in een bijlage bij het blad Tweewieler Wereld aangegeven dat de Magneet A50 zou zijn uitgerust met een blokje van het Franse merk Alter waar nog het één en ander door Magneet aan zou zijn verbeterd. Probleem is echter dat hier heel weinig over te vinden is. Zo kom je op internet niet verder dan dat Alter alleen in de jaren 56 en 57 blokken zou hebben gebouwd. Inmiddels is er nog een klein stukje tekst opgedoken waaruit blijkt dat die tijdsspanne wellicht ruimer is, ook heb ik al een opengewerkte tekening van zo een Alter blokje, maar die wijkt zo ontzettend af op alle fronten dat dit niet de basis kan zijn voor het blokje van de Magneet A50. Interessant is namelijk om te weten of inderdaad een blokje van Alter is gebruikt, hetgeen natuurlijk wel aannemelijk is, maar vooral wat er aan verbeteringen er door Magneet ten behoeve van de Magneet A50 zijn doorgevoerd. Inmiddels heb ik informatie en materiaal uit Frankrijk ontvangen waaruit inderdaad onomstotelijk blijkt dat Alter het blokje is onder de Magneet A50. Daarmee is dat vraagstuk beantwoord. Verder is de Magneet A50 voorzien van voorvorkvering, de zgn. webvering van het merk Firam uit Milano, Italië en heeft geen achtervering. Wat verder opvalt is dat de voor- en achterrem van de Magneet A50 door één hendel wordt bediend. Hieronder ziet u foto’s van een fraai origineel ongerestaureerde Magneet A50 in zwart uitgevoerd. De laatste foto is van een tank van de Magneet A50 met een heel goed bewaard gebleven transfer.

Typegoedkeuring:

geen

Bouwjaar:

– 1952 / 1953

Bijzonderheden:

– Webvering.

– 2 Versnellingsblok.

– Omhoog gebogen koplamphouder.

– zeer aparte remhevels (voor en achter).

– De voor- en achterrem worden simultaan met één hendel bediend

Motor/Versnellingen:

2 vers.

Ontsteking:

– Stensholm

Carburatie:

Amal; sproeier 32/30

Remmen:

– De voor- en achterrem worden simultaan met één hendel bediend

Wielen/Banden:

– De wielen zijn uitgerust met halve trommelremnaven type Brevettato. De maten zijn 21x 2. De wielen zijn voorzien van Vredestein banden

Vering:

– De voorvering is een web; geen achtervering

Zadel:

– Geveerd rubberen zadel

Tankinhoud:

– 6 liter

Kleurstellingen: (codes):

– Staalblauw (08) of Zwart (00)

Standaarduitrusting:

– Krachtige motor, bagagedrager, klapstandaard en bel.

Extra accessoires:

Geen vanaf Fabriek

Bestelcode nr: 

3

Nieuwprijs:

670,– (€ 304,03)

De Folder (klik hieronder op de foto om naar de folder te gaan)

1

De TNO-rapporten:

Niet aanwezig

De Foto’s

(klik op de foto om te vergroten en op het pijltje onder de foto’s om alle 74 foto’s te bekijken)