In 1961 werden aan de Magneet Globemaster een aantal wijzigingen doorgevoerd ten opzichte van het voorgaande jaar. Zo wordt het dashboard iets aangepast waarbij de dubbele teller werd vervangen door één snelheidsmeter/teller. Ook zit onder het kuipje van deze Magneet Globemaster nu voor het eerst een metalen bekleding om het bovenste gedeelte van de voorvork; waarachter een koekoeksbel is gemonteerd. Verder kreeg de Magneet Globemaster een ‘breed’ achterlicht en chromen druppels boven de achtervering (welke bij het tweede type van de 60er Magneet Globemaster er nog opgeschilderd was). Verder was het in 1962 mogelijk om voor de Magneet Globemaster een Sachs 3v en beenschilden te krijgen. De foto’s zijn van twee gerestaureerde exemplaren van de Magneet Globemaster uit 1961 (de laatste is door Pier Jagersma onderhanden genomen). Ook zijn nog drie foto’s van een originele Magneet Globemaster bijgevoegd, deze wacht op restauratie. Verder een mooie restauratie van een Magneet Globemaster van Marc Krijnen. Ook nog een gerestaureerde oranjerood/cremen Magneet Globemaster van N.J. Hassing. De kleuren zijn niet helemaal goed getroffen en hier en daar is de restauratie van deze Magneet Globemaster ‘over the top’ maar ook hier zien we een aantal karakteristieke elementen van dit model. Tot slot de mooiste van het stel: de geheel originele en ongerestaureerde Magneet Globemaster van Piet de Goede. Aan deze Magneet Globemaster zitten maar minimale gebruikssporen. Een betere A-staat zal men niet snel vinden!

Typegoedkeuring:

2V: B0036 / 3V: B1007

Bouwjaar:

– 1961/1962

Bijzonderheden:

– Windkap met mica venster voorzien van een metalen versterkingsrand.

– Halve-maanvormige km-teller-klok.

– Voorvorkbekleding met ingebouwde bel.

– Stroomlijnvormige sierkappen boven de achtervering.

– Stroomlijnvormige achterlichtpartij.

Motor/Versnellingen:

– Sachs 50/2M (2 vers.) / 50/3M(3 vers.)

Ontsteking:

– Bosch

Carburatie:

Bing 1/8,5/8 of 10 (2V) / Bing 1/8,5/10 (3V)

Remmen:

– Voorrem is een handrem/ achterrem is een terugtraprem

Wielen/Banden:

– Wielen zijn voorzien van volle naaftrommelremmen van het merk Way Assauto (voor model 198/bis, achter model 197/bis) en de wielen hebben de afmetingen 23×2,25. Er worden vanuit fabriek Vredestein bromfietsbanden gemonteerd.

Vering:

– Zowel de voor- als de achtertelescopen zijn hydraulisch gedempt (olie)

Zadel:

– Lepper buddyseat

Tankinhoud:

– 15 liter

Kleurstellingen: (codes):

– Oranjerood/ ivoor (43/25)

– Blauw/ ivoor (38/25)

– Zwart/grijs (00/24)

Standaarduitrusting:

buddyseat, kofferrek en verlichte km-teler en snelheidsmeter

Extra accessoires:

– Alleen in 1962 beenschilden voor f 35,– (€ 15,88)

Bestelcode nr: 

19

Nieuwprijs:

– 1961: 2V: f 789,– (€ 358,03)

– 1962: 2V: 789,– (€ 358,03)/ 3V: 809,– (€ 367,10)

De Folders (klik hieronder op de foto’s om naar de folders te gaan)

01  6

De TNO-rapporten:

De Foto’s

(klik op de foto om te vergroten en op het pijltje onder de foto’s om alle 112 foto’s te bekijken)