Korte omschrijving: Ja dat is wat, wordt het edele merk Magneet verkocht aan Batavus en vervolgens misbruikt voor zo fantasieloos ding als de Mot o Mat…. Dit zou een opvatting kunnen zijn, maar mij lijkt die niet juist. Batavus heeft gedaan wat het moest doen: Haar grote verkoopsucces nog breder in de markt zetten. En het is ook niet zo dat het een fantasieloos model is, verre van dat. Hooguit kan worden gesteld dat het model enigszins gedateerd is. Maar het is zeker een hele leuke damesbrommer. De Magneet Mot o Mat heeft veel weg van de vanaf 66 geleverde Magnematic. Of is het in dit geval toch niet andersom; de Mot o Mat werd als sinds 1963 geleverd. Het wel meest interessante aan de Magneet Mot o Mat is het gele plaatje. Dat is van Intercycle, lijkt op het gele plaatje van Magneet vanaf 1964 maar de schroefafstand is korter. De brommer kende ook geen middenbok maar een zijstandaard. Het is een degelijke brommer waar nog heel veel van te vinden is en voor dagelijks gebruik zeer geschikt is. De Magneet Mot o Mat was leverbaar met twee versnellingen of automaat, althans dat volgt uit de TNO-rapporten. In de folders wordt alleen de automaten versie aangeboden. De Mot o Mat op de foto’s is een origineel ongerestaureerd automaat exemplaar. Er zullen nog een aantal foto’s volgen.

Typegoedkeuring:

Aut.: B9138

– 2V: B0121

Bouwjaar:

– 1970/’72

Bijzonderheden:

– Gele intercycle plaatje.

– Het feit dat het hier gaat om badge-engenering en dit dus een Batavus is.

Motor/Versnellingen:

– Sachs 50/IM ABE 10081 NL (Aut.) / 50 MA ABE Ausf. C (2) (2V)

Ontsteking:

– Bosch

Carburatie:

Bing 1/12/170 of 168 (2V) / Bing 1/12/170 (aut.)

Remmen:

– Voorrem is een handrem/ achterrem is een terugtraprem

Wielen/Banden:

– De wielen zijn uitgevoerd met volle trommelremnaven van het merk Grimeca model MEC 105/ex90. De maten zijn 23×2,25 en de banden zijn van Vredestein.

Vering:

– Voor- en achtervering is uitgevoerd als oliegedempte telescopische veerbenen.

Zadel:

– Zweefzadel van Denfeld.

Tankinhoud:

– n.n.b.

Kleurstellingen: (codes):

– Blauw/ grijs (n.b.)

– Antraciet/ grijs (n.b.)

Standaarduitrusting:

De Mot o Mat werd geleverd met gesloten kettingkast, motorbeplating en kofferrekje.

Extra accessoires:

– In 1970 waren dat teller, beenschilden, voetrusten en duozadel. Prijzen zijn niet bekend.

– 1971 en 1972 waren er geen accessoires vanaf fabriek.

Bestelcode nr: 

n.b.

Nieuwprijs:

2V: n.n.b.

Automaat: in 1970 is dat f 718,– (€ 325.81), in 1971 is dat n.n.b.  en in 1972 is dat f 854,– (€ 387.53)

De Folders (klik hieronder op de foto’s om naar de folders te gaan)

01  1  01

De TNO-rapporten:

De Foto’s

(klik op de foto om te vergroten en op het pijltje onder de foto’s om alle 22 foto’s te bekijken)