no images were found
De Foto's (klik op de foto om te vergroten en binnenkort op het pijltje onder de foto's om alle 56 foto's te bekijken)Magneet Globemaster type 1 – 1957
- Magneet A50
- Magneet S50
- Magneet W50
- Magneet M50 Supersport
- Magneet B50 c.s.
- Magneet Globemaster
- Magneet Globemaster type 1 – 1957
- Magneet Globemaster type 2 – 1958
- Magneet Globemaster type 3 1959
- Magneet Globemaster type 4 – 1960
- Magneet Globemaster type 4a – 1960
- Magneet Globemaster type 5 – 1961/’62
- Magneet Globemaster Supersport type 6 – 1962/’63
- Magneet Globemaster Royal type 7A – 1963
- Magneet Globemaster type 7B – 1963
- Magneet Globemaster Royal type 8 – 1964
- Magneet Globemaster Coronet type 9 – 1964
- Magneet Globemaster (De Luxe) Type 10 – 1965/’68
- Magneet Cheetah
- Magneet Sprintmaster
- Magneet Magnematic cs
- Magneet 27 Sport
- Magneet Commodore
- Magneet Sportmaster
- Magneet Thunderbird
- Magneet TS50
- Magneet Mot o Mat
Naast die ene revolutie in de bromfietswereld, de Magneet B50 was daar ook die andere revolutie: De Magneet Globemaster uit 1957. Gelijktijdig met andere merken is dit dan de eerste herenbrommer van Magneet.
Ook de Magneet Globemaster had een plaatstalen frame; of zoals de folder het aanprees ‘een zelfdragende carrosserie’. Het was inderdaad iets fraais wat daar op de markt werd gezet. Ook de Magneet Globemaster kenmerkte zich door compromisloze stroomlijning. Hier is echter al het nieuwe stuur toegepast van de Magneet Globemaster uit 1958 toegepast.Er is voor het eerst een redelijk horizontaal liggende tank toegepast. Deze tank van de Magneet Globemaster was enorm te noemen en kon 15 liter mengsmering bevatten. Op deze tank is ook voor het eerst de wereldbol (globe) te zien; vandaar de naam Magneet Globemaster.Voor de tussenruimte heeft men een tussenstuk ontwikkeld. De voorzijde is van een eigen voorvorkpartij met opvallend rank spatbord voorzien iets wat daarna weer voor lange tijd zou verdwijnen. Een dicht koplamphuis met stuurkap en ingebouwde teller maakte het verhaal af. De Magneet Globemaster was in twee verschillende kleurencombinaties te verkrijgen. Voor het overige zijn de onderdelen gelijk aan de Magneet B50
Tot voor kort waren er slechts geruchten dat deze zou hebben bestaan. Er is een onderdelencatalogus van Magneet uit 1958 waar de, voor de Magneet Globemaster uit 1957 specifieke, onderdelen te zien zijn. Verder was er niets behalve een hele vage foto. Maar nu is er eentje opgedoken. Het exemplaar is in originele staat en in de kleurencombi zwart/rood/grijs.
Typegoedkeuring:
- 2V: B7003
Bouwjaar:
- 1957
Bijzonderheden:
- Liggende 15 liter tank.
- Zelfdragend frame.
- Gereedschapsbakje onder het zadel.
- Pedalen voorzien van een M.
- rank voorspatbord.
- omsloten koplamp met stuurkap en ingebouwde teller.
Motor/Versnellingen:
- Sachs 50 (2 vers.)
Ontsteking:
- Bosch
Carburatie:
- Bing 1/12/72 of 1/9/2 (2V)
Remmen:
- Voorrem is een handrem/ achterrem is een terugtraprem/voetrem
Wielen/Banden:
- De wielen hadden de maten 23x2,25 en waren voorzien van vollenaaf trommelremmen van het merk Way Assauto (voor model 198/bis, achter model 197/bis) Als banden werden Vredestein Bromfiestbanden gemonteerd.
Vering:
- De voorvering is een telescoopische voorvork achtervering bestaat uit hydraulische veerbenen; aan elke kant één.
Zadel:
- Zweefzadel (rubber) van het merk Norgus soms ook Denfeld
Tankinhoud:
- 15 liter
Kleurstellingen: (codes):
- Zwart/ rood/ grijs nrs. 00/31/24
- Blauw/ grijze nrs. 22/24
Standaarduitrusting:
- De brommer in al zijn schoonheid inclusief de ingebouwde snelheidsmeter/km-teller.
Extra accessoires:
- n.n.b.
Bestelcode nr:
- 9
Nieuwprijs:
- 2V: f n.n.b. (€ )
De TNO-rapporten: