no images were found
De Foto's (klik op de foto om te vergroten en op het pijltje onder de foto's om alle 45 foto's te bekijken)Magneet B50 Type 1 – 1957
- Magneet A50
- Magneet S50
- Magneet W50
- Magneet M50 Supersport
- Magneet B50 c.s.
- Magneet Globemaster
- Magneet Globemaster type 1 – 1957
- Magneet Globemaster type 2 – 1958
- Magneet Globemaster type 3 1959
- Magneet Globemaster type 4 – 1960
- Magneet Globemaster type 4a – 1960
- Magneet Globemaster type 5 – 1961/’62
- Magneet Globemaster Supersport type 6 – 1962/’63
- Magneet Globemaster Royal type 7A – 1963
- Magneet Globemaster type 7B – 1963
- Magneet Globemaster Royal type 8 – 1964
- Magneet Globemaster Coronet type 9 – 1964
- Magneet Globemaster (De Luxe) Type 10 – 1965/’68
- Magneet Cheetah
- Magneet Sprintmaster
- Magneet Magnematic cs
- Magneet 27 Sport
- Magneet Commodore
- Magneet Sportmaster
- Magneet Thunderbird
- Magneet TS50
- Magneet Mot o Mat
Daar was hij dan de revolutie in de bromfietswereld. De Magneet B50 had een plaatstalen frame; of zoals de folder het aanprees ‘een zelfdragende carrosserie’. Het was inderdaad iets fraais wat daar op de markt werd gezet. De hele brommer kenmerkte zich door compromisloze stroomlijning. Echter moest de fabriek al snel één concessie doen; het stuur van de Magneet B50 behoefde enige extra versteviging. Het eerste model kende een zogenaamd geweistuur waarin ook de bekabeling was weggewerkt. Hoe mooi het ook was, het was tevens levensgevaarlijk. Bij hard remmen kon het gebeuren dat het stuur van de Magneet B50 naar voren dubbel klapte. Was dat nou een constructiefout? In zekere zin natuurlijk wel, maar in de reviews gaaf men vanuit Magneet aan dat dit juist handig was om de brommer bij het langer wegzetten smaller te laten zijn. Binnen een half jaar had Magneet hier een oplossing op gevonden. Het was voor Magneet met het model Magneet B50 overigens ook het eerste jaar dat een typegoedkeuring werd verkregen. Van deze brommer is bekend dat hij naar het buitenland werd geëxporteerd. Zo kon men een exemplaar winnen in een Amerikaanse speelshow en zijn er Belgische en Franse folders bekend. Vanuit Amerika zijn er nu drie bekend waarvan eentje door de eigenaar helaas naar de sloop is gebracht en bij eentje zijn we nauw betrokken bij de restauratie (het voorzien van onderdelen en het geven van tips, trucs en documentatie). De derde VS Magneet B50 staat te wachten totdat men een keer tijd voor hem heeft. De onderstaande foto’s zijn van twee originele ongerestaureerde exemplaren van de Magneet B50 in de kleuren lichtgrijs/ donkergrijze tank en lichtgroen/ donkergroene tank.
Typegoedkeuring:
- 2V: B7003
Bouwjaar:
- 1957
Bijzonderheden:
- Geweistuur.
- Zelfdragend frame.
- Gereedschapsbakje onder het zadel.
- Pedalen voorzien van een M.
- Verstelbare koplamp.
Motor/Versnellingen:
- Sachs 50 (2 vers.)
Ontsteking:
- Bosch
Carburatie:
- Bing 1/12/72 of 1/9/2 (2V)
Remmen:
- Voorrem is een handrem/ achterrem is een terugtraprem/voetrem
Wielen/Banden:
- De wielen hadden de maten 23x2,25 en waren voorzien van vollenaaf trommelremmen van het merk Way Assauto (voor model 198/bis, achter model 197/bis) Als banden werden Vredestein Bromfiestbanden gemonteerd.
Vering:
- De voorvering is een telescoopische voorvork achtervering bestaat uit hydraulische veerbenen; aan elke kant één.
Zadel:
- Zweefzadel (rubber) van het merk Norgus soms ook Denfeld
Tankinhoud:
- 6 ¾ liter
Kleurstellingen: (codes):
- Lichtgroen/ donkergroene tank nrs. 14/21
- Lichtgrijs/ donkergrijze tank nrs. 17/18
- Lichtgrijs/ rode tank nrs. 17/19
- Blauw/ grijze tank nrs. 22/24
Standaarduitrusting:
- De brommer in al zijn schoonheid exclusief de ingebouwde snelheidsmeter/km-teller.
Extra accessoires:
- De ingebouwde, verlichte snelheidsmeter/km-teller ad f 12,-- (€ 5,44)
Bestelcode nr:
- 8
Nieuwprijs:
- 2V: f 698,-- (€ 316,73)
De Folders (klik hieronder op de foto om naar de folders te gaan)
De TNO-rapporten: