Magneet A50 (type 1) 1952/’53
- Magneet A50
- Magneet S50
- Magneet W50
- Magneet M50 Supersport
- Magneet B50 c.s.
- Magneet Globemaster
- Magneet Globemaster type 1 – 1957
- Magneet Globemaster type 2 – 1958
- Magneet Globemaster type 3 1959
- Magneet Globemaster type 4 – 1960
- Magneet Globemaster type 4a – 1960
- Magneet Globemaster type 5 – 1961/’62
- Magneet Globemaster Supersport type 6 – 1962/’63
- Magneet Globemaster Royal type 7A – 1963
- Magneet Globemaster type 7B – 1963
- Magneet Globemaster Royal type 8 – 1964
- Magneet Globemaster Coronet type 9 – 1964
- Magneet Globemaster (De Luxe) Type 10 – 1965/’68
- Magneet Cheetah
- Magneet Sprintmaster
- Magneet Magnematic cs
- Magneet 27 Sport
- Magneet Commodore
- Magneet Sportmaster
- Magneet Thunderbird
- Magneet TS50
- Magneet Mot o Mat
Korte omschrijving:
Zoals ik al bij het tweede type heb aangegeven is de Magneet A50 is de eerste door Magneet in serie geproduceerde brommer. Maar in de korte tijd dat men de Magneet A50 in productie had is het model op tal van punten gewijzigd. Nu ik het tweede type van de Magneet A50 als eerste heb geplaatst zal dit type als referentiekader dienen en zullen hier de verschillen worden besproken. Het eerst verschil tussen dit type Magneet A50 en het latere type is de tank. De eerste Magneet A50 was uitgerust met een tank waar duidelijk te zien is dat hij uit twee delen bestaat; er loop over het midden van de tank een lasnaad. Om die reden zat ook de tankdop niet in het midden. Hij was met 5,5 liter ook kleiner dan die van de 2e Type Magneet A50. Verder is het voorspatbord anders. Het eerst type Magneet A50 had nog geen extra spatflappen. Verder verschillen de jasbeschermers; deze 'liggen' als het ware op het achterspatbord waarbij de jasbeschermers van het latere type van de Magneet A50 'in' het spatbord liggen. Ook de uitlaat is anders. Die van het eerste type Magneet A50 is korter en van gegalvaniseerd blik, terwijl de latere een verchroomde uitlaat heeft. Kort om ze lijken erg op elkaar maar zijn niet gelijk. Let ook even op de afwijkende kleurstelling ten opzichte van wat tot op heden bekend was. Het lijkt er op dat men de Magneet A50 in dezelfde kleurenstellingen kon krijgen als de fietsen. En dit is dat de kleur nummer 5 (een soort lichtbruin cq beige). Hieronder staan foto's van een zeer goed behouden originele Magneet A50 1e type.
Typegoedkeuring:
- geen
Bouwjaar:
- 1952 / 1953
Bijzonderheden:
- Webvering.
- 2 Versnellingblok.
- Omhoog gebogen koplamhouder.
- zeer aparte remhevels (voor en achter.
- De voor- en achterrem worden simultaan met één hendel bediend
Motor/Versnellingen:
- 2 versnelling Alter
Ontsteking:
- Stensholm
Carburatie:
- Amal; sproeier 32
Remmen:
- De voor- en achterrem worden simultaan met één hendel bediend
Wielen/Banden:
- De wielen zijn uitgerust met halve trommelremnaven type Brevettato. De maten zijn 21x 2. De wielen zijn voorzien van Vredestein banden
Vering:
- De voorvering is een web; geen achtervering
Zadel:
- Geveerd rubberen zadel
Tankinhoud:
- 5,5 liter
Kleurstellingen: (codes):
- Staalblauw (08), Zwart (00) of Beige (05)
Standaarduitrusting:
- Krachtige motor, bagagedrager, klapstandaard en bel.
Extra accessoires:
-Geen vanaf Fabriek
Bestelcode nr:
- 3
Nieuwprijs:
- 670,-- (€ 304,03)
De Folder (klik hieronder op de foto om naar de folder te gaan)
De TNO-rapporten:
Niet aanwezig
De Foto's
(klik op de foto om te vergroten en op het pijltje onder de foto's om alle 59 foto's te bekijken)