- een prachtig gerestaureerde Magneet Globemaster uit 1959
- een in origineel overgebleven Magneet Globemaster uit 1960
- een in origineel overgebleven Magneet Cheeta Model 602
- een prachtig gerestaureerde Magneet Globemaster Supersport uit 1962
- een prachtige in originele staat overgebleven 27 Sport uit 1964
- een in originele staat overgebleven Magneet Commodore uit 1966
- een in originele staat overgebleven Magneet Thunderbird uit 1970
Magneetclub toertocht 2003
- Toertochten
- Magneetclub toertocht 2002
- Magneetclub toertocht 2003
- Magneetclub toertocht 2004
- Magneetclub toertocht 2005
- Magneetclub toertocht 2006
- Magneetclub toertocht 2007
- Magneetclub toertocht 2008
- Magneetclub toertocht 2009
- Magneetclubtoertocht 2010
- Magneetclub toertocht 2011
- Magneetclub toertocht 2012
- Magneetclub toertocht 2013
- Magneetclub toertocht 2014
- Magneetclub toertocht 2015
- Folders
- Foto’s
- Verzamelen
- Mijn Magneet en Ik
- Het verhaal van de Magneet Globemaster uit 1960 en zijn twee eigenaren (Cezar en Willy de Bock)
- Het verhaal van Jan Gerritsen en zijn zelfbouw Magneet B50 uit 1958
- Het verhaal van Cor Grotenhuis en zijn Magneet 27 Sport De Luxe uit 1964
- De Magneet Sportmaster de Luxe uit 1965 van Marijn van de Laarschot
- Het verhaal van Frits aan het Rot en zijn Magneet Sprintmaster uit 1965
- Het verhaal van Cock vd Windt en zijn Magneet Cheetah uit 1962
- Restauratieverslagen
Hieronder het afgestofte verslag van deMagneetclub toertocht van 2003; ook de foto's zijn inmiddels gevonden en geplaatst.
Verslag van de 2e Magneetclub Toertocht 2003 van Enkhuizen naar Starum
Op 31 mei was het dan zover. De grote tocht van Enkhuizen naar Starum zou worden gehouden, hij bleek overigens 122 km lang te zijn. In tegenstelling tot het voorgaande jaar, was het weer van vanaf begin schitterend. En ook in tegenstelling tot het vorige jaar waren er meer aanmeldingen en helaas ook meer afmeldingen maar uit eindelijk zouden zeven “Diehards” van start gaan en de tweede Magneetclub toertocht verrijden.
Waarom ik nu achteraf over “Diehards” spreek zal gaande weg wel blijken.
We vertrokken wat later dan half tien omdat bij de, overigens zeer mooie, Cheeta stond het blok tot aan de kop toe vol met benzine; dus die moest eerst weer leeg. Wij hebben gekozen voor de snelle manier: Uitlaat eraf, bougie eruit en trappen maar. Binnen een kwartier deed hij het weer en konden we beginnen. Na een tocht door de binnenstad van Enkhuizen ging de eerste lange etappe over de Enkhuizen-Lelystaddijk. Behalve wat auto’s en fietsers waren er naast ons ook grote zwermen vliegend vlees (lees muggen). Dus als je je mond gedurende die 30 kilometer dijk had open gehouden, had je, denk ik, wel 1 pond aan insectenvlees binnen gekregen. Dat deden we dus niet. Maar het uitzicht over het IJsselmeer was heel mooi. Halverwege de dijk kreeg de Thunderbird problemen, maar dat bleek een vuiltje in de carburateur te zijn en de Thunderbird heeft het dan ook tot aan het einde feilloos gedaan. Aan het einde van de dijk hebben we even gestopt en naar het VOC-schip de Batatvia gekeken.
De volgende etappe ging weer langs het water richting Urk. Gedurende deze etappe werd de 60er Globemaster steeds luider totdat hij een oorverdovend kabaal ging maken; de uitlaat was eraf getrild. Met een schroevendraaier en een steen hebben we hem weer provisorisch vastgezet en in Urk (daar was inmiddels ook de bezemwagen) hebben we hem goed vastgezet. In Urk hebben we wat gedronken en gegeten, het was immers inmiddels 13.00 uur.
We vervolgende onze weg vervolgens via Lemmer naar Starum (Stavoren) door de mooie en weidse polders van de Noordoostpolder en Friesland. We kwamen hierbij langs vele kleine maar vooral mooie dorpen. Uiteindelijk in Starum aangekomen dachten wij de bood van 16.15 te halen, maar dat was het zelfde als die grap van die Hollander en die Belg die samen op vakantie gingen; de boot ging namelijk ook niet. Dus zaten we een kleine twee uur vast in Stavoren. Echter werd op 31 mei ook de Elfsteden tocht voor oldtimers gehouden en jawel die moesten ook door Stavoren. We zijn dan maar op een terras gaan zitten en hebben ons, onder het genot van 1 en meer glaasjes bier, vergaapt aan al die prachtige oldtimers die langs kwamen. We zullen maar zeggen dat de organisatie van de Magneetclub toertocht dit wist en het zo gepland had ;-).
Om kwart over zes ging dan uiteindelijk de boot. Iedereen was wel van mening dat, ondanks alles, de tocht toch wel erg geslaagd was. Om 19.30 kwamen wij aan in Enkhuizen, waarna iedereen moe maar ik denk toch erg voldaan weer naar huis ging……
Maar de organisatie werkt alweer aan een volgend diabolisch plan; de Magneetclub toertocht 2004. Deze zal weer worden gehouden op de laatste zaterdag in 29 mei 2004 (bij slecht weer zaterdag 5 juni) en zal deze keer langs alle adressen in Amsterdam en Weesp voeren waar de Magneet-fabrieken ooit waren gevestigd. Ook hierbij zijn weer alle Bromfietsen van het merk Magneet uitgenodigd.
De Modellen