Hieronder een kort restauratieverslag van Fred Driessen. Hij heeft een Magneet Cheetah uit 1965 onder handen genomen. Eerst volgt een inleiding waarna een paar foto's van het begin van het project, dan het verhaal en tot slot het resultaat. Een uitgebreide fotoreportage kunt u binnenkort op deze site vinden onder Modellen -> Magneet Cheetah -> Magneet Cheetah Type 4 1963/ '65 De brommer is te koop bij serieus interesse kunt u kijken op marktplaats of contact opnemen met magneetclub@yahoo.com MIJN MAGNEET CHEETAH.
Door Fred Driessen
  Inleiding Ik restaureer al sinds 1990 bromfietsen en oldtimer scooters. De eerste was een avaros kingline de luxe en daarna zijn er al velen andere de revue gepasseerd. Elke brommer heeft zijn eigen verhaal en dit is die van de Magneet Cheetah. Er was iemand uit Portugal die mij al een paar keer gemaild had over een scooter die ik op internet had staan. Hij wilde hem kopen, maar had niet genoeg geld. Toen vroeg hij of ik ook iets wilde inruilen en ik vroeg hem wat hij in te ruilen had en of hij daar dan ook foto's van wilde mailen... Tussen de foto's van, voor mij oninteressant spul zat ook een foto van deze Magneet Cheetah. Ik mailde hem terug dat ik de Magneet wel graag wilde, maar voor de rest zat er niks voor mij bij. De scooter was een zeldzame dure scooter een Amerikaanse Salsbury M85 en het prijsverschil was voor hem nog steeds te veel dus vroeg ik hem of hij de Magneet Cheetah dan ook gewoon wilde verkopen en dat wilde hij wel. Hij kende iemand bij hem in de buurt die geregeld naar Parijs reed... Ik heb daar toevallig een kennis wonen waar ik toch die maand nog naar toe moest om twee scooters te brengen die ik aan hem verkocht had. Het adres waar zijn kennis dan heen ging bleek een straat verderop te liggen van mijn kennis en die heeft de brommer daar voor me opgepikt... Twee weken later heb ik de scooters naar Parijs gebracht en de Magneet mee naar huis genomen. De restauratie Ik ben toen eerst, zoals altijd voor ik aan een project begin op zoek naar onderdelen gegaan. De uitlaat bocht heb ik van André de Kruijf geleend en na laten maken bij Jan Elbers. het ontbrekende kuipje heb ik van Jan Ewouds gekocht en De velgen en de rest van het chroom heb ik laten ontchromen en geslepen toen laten verkoperen en weer geslepen en weer laten verchromen. Het zadel heb ik laten bekleden bij Fred Kool, wat ik normaal eigenlijk altijd zelf doe maar deze bekleding koop je niet op elke straathoek. ik heb natuurlijk wel het zadelframe eerst netjes gemaakt om de kosten te drukken. de rest van de onderdelen heb ik zelf opgeknapt. Niet zo'n groot probleem want ik heb al velen brommers gedaan en ik vond de Magneet eigenlijk best een makkelijk project. Misschien lijkt hij op de foto's slecht maar eigenlijk zag hij er naar een zandstraalbeurt en goede twee componenten primer best goed uit .. Er was niks echt verroest of doorgerot, hooguit hier en daar heel licht ingevreten maar het viel eigenlijk allemaal reuze mee... In de tank zaten wel een paar deukjes maar die heb ik er door een bedrijfje uit de buurt uit laten halen. Normaal doe ik de motorblokjes zelf reviseren maar deze heb ik vooral wegens tijdgebrek door Maarten Koudijs laten doen. Hij heeft ook alles liggen om dit goed uit te voeren dus dat was makkelijker. De uitlaten zijn gewoon te koop , je moet ze alleen laten ontchromen en de deuken waar de schokbrekers zitten erin maken en de eindbussen verlengen en dan weer laten verchromen. De roosters en de valbeugel heb ik zelf gemaakt. ik heb inmiddels een prachtig buigmachientje gekocht en daar mee ging het prima (de replica van de roosters zijn inmiddels weer via de Magneetclub te koop). Verder was het een kwestie van schuren , spuiten en weer opbouwen en natuurlijk testrijden (70km/pu). Het resultaat het resultaat is een prachtige zeldzame Magneet Cheetah uit 1965 die ooit in Nederland gemaakt is voor de buitenlandse markt. Met een ander, sneller blokje en een ander stuur dan er voor de Nederlandse markt op gezet werd. Ook nog een claxon i.p.v. een bel. Die na 50 jaar weer terug is op Nederlandse bodem en daar naar verwachting ook voor de rest van zijn bestaan zal blijven....hij is te koop dus wie weet is dat dan bij u. Mvg, Fred