Tijdens de restauratie heeft Berry Paalman contact gezocht met de Magneetclub met vragen over zijn Magneet Globemaster. Dit bleek een tussenmodel te zijn. Een tussenmodel was niets anders dan dat Magneet nog een boel onderdelen overhad van een oud model en deze combineerde met onderdelen van het nieuwe model. Vaak werden deze brommers voor export gebouwd, maar al naar gelang het aantal onderdelen kon het ook verkeren dat deze op de Nederlandse markt terecht kwamen. Ondanks dat Berry deze brommer niet in Nederland gekocht heeft is dit toch echt een 'Hollands' exemplaar. Hieronder het restauratieverslag van Berry met wat minder woorden maar veel beelden. En ook hier klopt het gezegde weer: één plaatje zegt meer dan 1.000 woorden. Veel lees- en vooral kijkplezier. De restauratie Van de Magneet Globemaster 1959/60 door Berry Paalman. Ik heb de Magneet gekocht in Duitsland op een trekkershow. Daar stond de Magneet Globemaster in vrij goede staat. De prijs was goed, dus heb ik de brommer maar gekocht. Vervolgens ben ik begonnen met onderdelen zoeken en zelf bij maken wat niet meer te krijgen was. Het Plaatwerk was, op de tank na, vrij mooie motorschermen en kettingkast waren er niet meer bij. Eerst heb ik nog geëxperimenteerd met replica motorschermen, maar uiteindelijk kon ik een Magneet B50 sloper kopen. De motorscherm heb ik van die sloopbrommer die in een zeer slechte staat was maar deze had de goede motorschermen. Deze Motorschermen heb ik gestraald en netjes strak gemaakt. De kettingkast was niet meer aanwezig; deze heb ik vervolgens maar zelf gemaakt. Het stuurkuipje was er wel bij was in zeer slechte staat, hij was overal gescheurd en gedeukt, maar wel nog te redden. Ik heb het kuipje netjes uitgedeukt en gelast, tenslotte weer strak gemaakt en op nieuw gespoten. De Tank had ook zware schade. De bovenkant en de rechterkant waren helemaal ingedeukt. We hebben de door moeten slijpen en ik heb hem daarna samen de plaatwerker uitgedeukt, gelast, gestraald en weer strak gemaakt. Het dekseltje van het gereedschapsbakje voor op de tank heb ik inclusief het originele schroefje gevonden. De buddyseat was er wel bij, maar in een deplorabele staat. Ik heb deze helemaal laten gerestaureerd door Classiccovers uit Veendam. De uitlaat was wel in een zeer slechte staat. Ik heb deze vervangen door n.o.s. TMI-uitlaatdemper. Het kofferrek was er niet meer bij, maar deze vond ik bij verzamelaar in Friesland. Alle verlichtingsdelen, de koplamp, lichtschakelaar, achterlicht met Magneetplaatje heb ik vervangen door n.o.s. onderdelen alles van Lucia en alles origineel. De hendels, versnellingshendel en gashendel heb ik kunnen vervangen door n.o.s. Magura onderdelen ook origineel. De achterschokbrekers waren de verkeerde en heb ik vervangen voor de originele n.o.s. schokbrekers. Het stalen gele plaatje heb ik via www.magneetclub.nl kunnen bemachtigen. De Sachs motor is volledig gereviseerd omdat het blokje in een zeer slechte staat was. Voordat alles echt als nieuw is gemaakt heb ik eerst nog even de brommer opgebouwd om te kijken of alles compleet was en goed paste. Het spuitwerk, wat mijn vak is, heb ik dus allemaal zelf gedaan. de originele keuren zijn erbij gemaakt. Ik heb eerst alles strak gemaakt, geplamuurd geschuurd, eerst met epoxi-primer daarna spuitplamuur om vervolgens weer met epoxi-primer erover heen te gaan. Daarna heb ik de grondverf aangebracht en alles geschuurd Alle onderdelen die in basis blauw moeten zijn heb ik in de blauwe basislak, één laag blankelak gespoten. Daarna, waar ivoorwitte kleur moest worden aangebracht de delen afgeplakt de ivoorwitte vlakken gespoten. Daarna heb ik alles in de blanke lak gespoten en weer geschuurd. Door een Pinstriper, een kennis zijn alle gouden biezen er nieuw en net als vroeger bij Magneet uit de losse hand gebeurde er op geschilderd. Daarna heb ik alle transfers er op geplakt en tenslotte afgelakt met blanke lak. Het Chroomwerk is allemaal geslepen verkoperd vernikkeld en verchroomd. De naven zijn eerst volledig verchroomd, daarna afgeplakt, de randen weer gestraald. Toen hen ik ze achtereenvolgens in de primer, daarna grijs en tot slot in de blanke lak gespoten. De naven heb ik dan in nieuwe velgen gespaakt en van nieuwe banden voorzien. De bouten van het merk NEDUR zijn allemaal nieuw verzinkt Het mooiste gedeelt van een restauratie komt altijd het laatst, het weer helemaal opbouwen van de Magneet. Het was een feest om langsaam weer de brommer te zien ontstaan zoals Magneet hem ooit had uitgeleverd. De restauratie heeft 2 jaar geduurd, Maar het resultaat mag er zijn. Binnenkort op deze site een volledige fotoreportage van deze brommer.