Mijn Magneet (Sportmaster de Luxe 1965) en ik (Marijn van de Laarschot 1973)dsc_1649

Van kleins af aan heb ik altijd al interesse gehad in oude auto’s motoren en bromfietsen. Zo kwam het dat ik, toen ik een jaar of 14 was, op zoek ging naar een oude motorfiets om te restaureren. Hierbij kwam ik in contact met een zekere Mark. Hij had de zelfde interesses als mij. Mark had, als ik het goed heb, een NSU Max waar hij op reed, en een Magneet in de schuur staan. Uiteindelijk heb ik toen een Adler MB250 uit 1955 als restauratie project gekocht.
Een tijdje later, ik was toen 15 jaar (1988, dus de Magneet was 23 jaar oud), lag er een briefje van Mark in de bus. De strekking van de inhoud was:
“Marijn, als je de Magneet wilt hebben moet je hem snel komen halen”. Mark ging op kamers en moest van zijn ouders de schuur leeg ruimen voordat hij vertrok. Ik ben toen snel de Magneet gaan halen, en sindsdien is deze in mijn bezit.
Rond deze tijd heb ik nog een nieuw achterlicht kunnen kopen bij de plaatselijke (brom)fietsen winkel. Van het originele achterlicht ontbrak alles behalve de kunststoffen achterkant. Aan deze achterkant herkende ik meteen het achterlicht in de winkel.
Een paar jaar later ben ik Mark nog een keer tegen gekomen. Hij had niet verwacht dat ik de Magneet nog steeds in mijn bezit zou hebben.
Ik heb de Magneet altijd een leuke en speciaal uitziende bromfiets gevonden, en heb hem daarom nooit weg willen doen.

Na enige tijd is de Magneet wegens ruimte gebrek van de schuur naar de zolder van het huis verhuisd. Hier was het kurk droog en warm, dus goed voor de Magneet. Jaren later (2004, ik woonde al lang niet meer thuis) is mijn moeder verhuisd naar een terras flat. Mijn Magneet is toen daar in de schuur beland. Hier was het zo droog dat zelfs het beton tot stof verging. Al die jaren is de Magneet dus perfect opgeslagen en niet achteruit gegaan.

Toen het kenteken voor bromfietsen ingevoerd werd, en ik dus mijn Magneet moest laten schouwen kwam hij voor het eerst sinds lange tijd weer eens uit de schuur. Met het kenteken kwam natuurlijk ook het verzekeringsplicht. Toen de Magneet verzekerd was vond ik dat ik er dan net zo goed maar eens op kon gaan rijden. Eerst wel nieuwe banden monteren want de oude waren helemaal verteerd. Ook heb ik een nieuwe benzine kraan gekocht, want de oude leek niet op het origineel en lekte.

Vanaf toen ben ik ook op zoek gegaan om de Magneet compleet en origineel te maken. Zo vond ik een standaard bij iemand die op marktplaats een magneet Globemaster compleet of in onderdelen aanbood.
Tijdens het zoeken naar onderdelen op Vehikel kwam ik Andre de Kruif tegen op zijn stand van OudeBrommers.nl. Hij heeft mij geholpen aan een bel, de juiste snelheidsmeter en het chromen kapje wat over het achterlicht hoort. Ik heb toen ook van zijn Sportmaster het stuur opgemeten, zodat ik het na kon maken. Een origineel stuur is niet of nauwelijks te vinden.
Ik kwam er toen ook achter dat de valbeugel die ik 20 jaar geleden gedemonteerd had, omdat ik dacht dat deze niet origineel was, en omdat ik hem niet mooi vond (en niet praktisch in de schuur), toch echt origineel bij de de Luxe uitvoering van mijn Sportmaster hoorde. Ik was er na al die tijd niet zeker van of ik hem nog had, of dat ik hem naar de stort had gebracht. Dat werd dus zoeken. Gelukkig heb ik uiteindelijk toch nog alles kunnen vinden.

Ik heb ook het blok gereviseerd, want het schoot uit de versnellingen en het lekte. Toen het toch open moest heb ik meteen maar alles vernieuwd (lagers, keerringen, ophangrubbers, pakkingen) en volgens de specificaties van Sachs uitgeshimmed.
Het rijwiel gedeelte vind ik nog in een te goede staat om te restaureren. Het is wel niet meer helemaal perfect, maar dat mag ook wel bij een bromfiets van 48 jaar oud.

De Magneet is inmiddels dus al zo’n 25 jaar in mijn bezit, en dat zal voorlopig ook nog wel zo blijven!