Het verhaal van Jan Gerritsen en zijn zelfbouw Magneet B50 uit 1958
- Toertochten
- Magneetclub toertocht 2002
- Magneetclub toertocht 2003
- Magneetclub toertocht 2004
- Magneetclub toertocht 2005
- Magneetclub toertocht 2006
- Magneetclub toertocht 2007
- Magneetclub toertocht 2008
- Magneetclub toertocht 2009
- Magneetclubtoertocht 2010
- Magneetclub toertocht 2011
- Magneetclub toertocht 2012
- Magneetclub toertocht 2013
- Magneetclub toertocht 2014
- Magneetclub toertocht 2015
- Folders
- Foto’s
- Verzamelen
- Mijn Magneet en Ik
- Het verhaal van de Magneet Globemaster uit 1960 en zijn twee eigenaren (Cezar en Willy de Bock)
- Het verhaal van Jan Gerritsen en zijn zelfbouw Magneet B50 uit 1958
- Het verhaal van Cor Grotenhuis en zijn Magneet 27 Sport De Luxe uit 1964
- De Magneet Sportmaster de Luxe uit 1965 van Marijn van de Laarschot
- Het verhaal van Frits aan het Rot en zijn Magneet Sprintmaster uit 1965
- Het verhaal van Cock vd Windt en zijn Magneet Cheetah uit 1962
- Restauratieverslagen
Mijn Magneet is niet zomaar een Magneet, maar de brommer van mijn vader (zo voel ik dat).
Mijn vader was eind jaren 50 landarbeider in de Wieringermeer, waar toendertijd veel werk was.
Iedere dag reedt hij ongeveer 45 km met de brommer naar zijn werk in de Wieringermeer. Omdat zijn kleine benzinetank te snel leeg was, werd er een grotere benzinetank gemonteerd. Mijn vader was een grote man, dus het stuur werd verhoogd. Het zadel werd met een gekke constructie van de plaatselijke smid verhoogd.
Zie daar een heel aparte Magneet met een ruimte tussen tank en frame.
De herinneringen aan die brommer zijn ook de vele ritjes van Hauwert naar de afsluitdijk, afstand ongeveer 75 km, om te vissen langs de dijk.
Dan zit je als jochie van 8 á 9 jaar achterop, prachtig vond ik dat!
Later was de brommer niet meer nodig. Mijn vader kreeg werk dichter bij huis.
Van die brommer mocht ik een crosser maken. Je bent dan 14/15 jaar en bij ons was het land nog niet verkaveld. Het was dus hobbel de bobbelland; ook wel kadetjesland of kreekruggen genoemd.
Je snapt het, de brommer werd vakkundig de vernieling in gecrost.
Jaren later krijg je dan de aardigheid in restaureren.
Je vindt weer zo´n brommer, maakt hem weer zoals je vaders brommer was en het voelt goed.
Ik rij er met heel veel plezier op.
Met vriendelijke groet,
Jan Gerritsen
Hieronder een foto van Jan Gerritsen en zijn zelfbouw B50 (klik op de foto om te vergroten)