{"id":83,"date":"2011-03-31T16:01:49","date_gmt":"2011-03-31T16:01:49","guid":{"rendered":"http:\/\/www.magneetclub-nl.nl04.members.pcextreme.nl\/?page_id=83"},"modified":"2015-03-08T10:35:43","modified_gmt":"2015-03-08T10:35:43","slug":"magneet-b50-2-versn-1957","status":"publish","type":"page","link":"http:\/\/www.magneetclub.nl\/modellen\/magneet-b50-c-s\/magneet-b50-2-versn-1957\/","title":{"rendered":"Magneet B50 Type 1 – 1957"},"content":{"rendered":"Daar was hij dan de revolutie in de bromfietswereld. De Magneet B50 had een plaatstalen frame; of zoals de folder het aanprees \u2018een zelfdragende carrosserie\u2019. Het was inderdaad iets fraais wat daar op de markt werd gezet. De hele brommer kenmerkte zich door compromisloze stroomlijning. Echter moest de fabriek al snel \u00e9\u00e9n concessie doen; het stuur van de Magneet B50 behoefde enige extra versteviging. Het eerste model kende een zogenaamd geweistuur waarin ook de bekabeling was weggewerkt. Hoe mooi het ook was, het was tevens levensgevaarlijk. Bij hard remmen kon het gebeuren dat het stuur van de Magneet B50 naar voren dubbel klapte. Was dat nou een constructiefout? In zekere zin natuurlijk wel, maar in de reviews gaaf men vanuit Magneet aan dat dit juist handig was om de brommer bij het langer wegzetten smaller te laten zijn. Binnen een half jaar had Magneet hier een oplossing op gevonden. Het was voor Magneet met het model Magneet B50 overigens ook het eerste jaar dat een typegoedkeuring werd verkregen. Van deze brommer is bekend dat hij naar het buitenland werd ge\u00ebxporteerd. Zo kon men een exemplaar winnen in een Amerikaanse speelshow en zijn er Belgische en Franse folders bekend. Vanuit Amerika zijn er nu drie bekend waarvan eentje door de eigenaar helaas naar de sloop is gebracht en bij eentje zijn we nauw betrokken bij de restauratie (het voorzien van onderdelen en het geven van tips, trucs en documentatie). De derde VS Magneet B50 staat te wachten totdat men een keer tijd voor hem heeft. De onderstaande foto\u2019s zijn van twee originele ongerestaureerde exemplaren van de Magneet B50 in de kleuren lichtgrijs\/ donkergrijze tank en lichtgroen\/ donkergroene tank.\r\n\r\nTypegoedkeuring: <\/strong><\/em>\r\n\r\n- 2V: B7003\r\n\r\nBouwjaar:<\/strong><\/em>\r\n\r\n- 1957\r\n\r\nBijzonderheden:<\/strong><\/em>\r\n\r\n- Geweistuur.\r\n\r\n- Zelfdragend frame.\r\n\r\n- Gereedschapsbakje onder het zadel.\r\n\r\n- Pedalen voorzien van een M.\r\n\r\n- Verstelbare koplamp.\r\n\r\nMotor\/Versnellingen: <\/strong><\/em>\r\n\r\n- <\/strong><\/em>Sachs 50 (2 vers.)\r\n\r\nOntsteking<\/em><\/strong>:\r\n\r\n- Bosch\r\n\r\nCarburatie: <\/em><\/strong>\r\n\r\n- <\/em><\/strong>Bing 1\/12\/72 of 1\/9\/2 (2V)\r\n\r\nRemmen:<\/em><\/strong>\r\n\r\n- Voorrem is een handrem\/ achterrem is een terugtraprem\/voetrem\r\n\r\nWielen\/Banden:<\/em><\/strong>\r\n\r\n- De wielen hadden de maten 23x2,25 en waren voorzien van vollenaaf trommelremmen van het merk Way Assauto (voor model 198\/bis, achter model 197\/bis) Als banden werden Vredestein Bromfiestbanden gemonteerd.\r\n\r\nVering:<\/em><\/strong>\r\n\r\n- De voorvering is een telescoopische voorvork achtervering bestaat uit hydraulische veerbenen; aan elke kant \u00e9\u00e9n.\r\n\r\nZadel:<\/em><\/strong>\r\n\r\n- Zweefzadel (rubber) van het merk Norgus soms ook Denfeld\r\n\r\nTankinhoud:<\/em><\/strong>\r\n\r\n- 6 \u00be liter\r\n\r\nKleurstellingen:<\/em><\/strong> (codes):\r\n\r\n- Lichtgroen\/ donkergroene tank nrs. 14\/21\r\n\r\n- Lichtgrijs\/ donkergrijze tank nrs. 17\/18\r\n\r\n- Lichtgrijs\/ rode tank nrs. 17\/19\r\n\r\n- Blauw\/ grijze tank nrs. 22\/24\r\n\r\nStandaarduitrusting: <\/em><\/strong>\r\n\r\n- <\/em><\/strong>De brommer in al zijn schoonheid exclusief de ingebouwde snelheidsmeter\/km-teller.\r\n\r\nExtra accessoires: <\/em><\/strong>\r\n\r\n- <\/em><\/strong>De ingebouwde, verlichte snelheidsmeter\/km-teller\u00a0 ad f 12,-- (\u20ac\u00a05,44)\r\n\r\nBestelcode nr:\u00a0 <\/em><\/strong>\r\n\r\n- 8\r\n\r\nNieuwprijs: <\/em><\/strong>\r\n\r\n- 2V: f 698,-- (\u20ac 316,73)\r\n\r\nDe Folders<\/strong> (klik hieronder op de foto om naar de folders te gaan)\r\n\r\n\"01\"<\/a>\r\n\r\nDe TNO-rapporten:<\/em><\/strong>\r\n\r\n\n\n \t\t\n\t\t\t\t