{"id":4878,"date":"2014-10-04T20:36:46","date_gmt":"2014-10-04T20:36:46","guid":{"rendered":"http:\/\/www.magneetclub.nl\/?page_id=4878"},"modified":"2015-05-01T14:23:00","modified_gmt":"2015-05-01T14:23:00","slug":"magneet-globemaster-type-1-1957","status":"publish","type":"page","link":"http:\/\/www.magneetclub.nl\/modellen\/magneet-globemaster\/magneet-globemaster-type-1-1957\/","title":{"rendered":"Magneet Globemaster type 1 – 1957"},"content":{"rendered":"Naast die ene revolutie in de bromfietswereld, de Magneet B50 was daar ook die andere revolutie: De Magneet Globemaster uit 1957. Gelijktijdig met andere merken is dit dan de eerste herenbrommer van Magneet.\r\n\r\nOok de Magneet Globemaster had een plaatstalen frame; of zoals de folder het aanprees \u2018een zelfdragende carrosserie\u2019. Het was inderdaad iets fraais wat daar op de markt werd gezet. Ook de Magneet Globemaster kenmerkte zich door compromisloze stroomlijning. Hier is echter al het nieuwe stuur toegepast van de Magneet Globemaster uit 1958 toegepast.Er is voor het eerst een redelijk horizontaal liggende tank toegepast. Deze tank van de Magneet Globemaster was enorm te noemen en kon 15 liter mengsmering bevatten. Op deze tank is ook voor het eerst de wereldbol (globe) te zien; vandaar de naam Magneet Globemaster.Voor de tussenruimte heeft men een tussenstuk ontwikkeld. De voorzijde is van een eigen voorvorkpartij met opvallend rank spatbord voorzien iets wat daarna weer voor lange tijd zou verdwijnen. Een dicht koplamphuis met stuurkap en ingebouwde teller maakte het verhaal af. De Magneet Globemaster was in twee verschillende kleurencombinaties te verkrijgen. Voor het overige zijn de onderdelen gelijk aan de Magneet B50\r\n\r\nTot voor kort waren er slechts geruchten dat deze zou hebben bestaan. Er is een onderdelencatalogus van Magneet uit 1958 waar de, voor de Magneet Globemaster uit 1957 specifieke, onderdelen te zien zijn. Verder was er niets behalve een hele vage foto. Maar nu is er eentje opgedoken. Het exemplaar is in originele staat en in de kleurencombi zwart\/rood\/grijs.\r\n\r\nTypegoedkeuring: <\/strong><\/em>\r\n\r\n- 2V: B7003\r\n\r\nBouwjaar:<\/strong><\/em>\r\n\r\n- 1957\r\n\r\nBijzonderheden:<\/strong><\/em>\r\n\r\n- Liggende 15 liter tank.\r\n\r\n- Zelfdragend frame.\r\n\r\n- Gereedschapsbakje onder het zadel.\r\n\r\n- Pedalen voorzien van een M.\r\n\r\n- rank voorspatbord.\r\n\r\n- omsloten koplamp met stuurkap en ingebouwde teller.\r\n\r\nMotor\/Versnellingen: <\/strong><\/em>\r\n\r\n- <\/strong><\/em>Sachs 50 (2 vers.)\r\n\r\nOntsteking<\/em><\/strong>:\r\n\r\n- Bosch\r\n\r\nCarburatie: <\/em><\/strong>\r\n\r\n- <\/em><\/strong>Bing 1\/12\/72 of 1\/9\/2 (2V)\r\n\r\nRemmen:<\/em><\/strong>\r\n\r\n- Voorrem is een handrem\/ achterrem is een terugtraprem\/voetrem\r\n\r\nWielen\/Banden:<\/em><\/strong>\r\n\r\n- De wielen hadden de maten 23x2,25 en waren voorzien van vollenaaf trommelremmen van het merk Way Assauto (voor model 198\/bis, achter model 197\/bis) Als banden werden Vredestein Bromfiestbanden gemonteerd.\r\n\r\nVering:<\/em><\/strong>\r\n\r\n- De voorvering is een telescoopische voorvork achtervering bestaat uit hydraulische veerbenen; aan elke kant \u00e9\u00e9n.\r\n\r\nZadel:<\/em><\/strong>\r\n\r\n- Zweefzadel (rubber) van het merk Norgus soms ook Denfeld\r\n\r\nTankinhoud:<\/em><\/strong>\r\n\r\n- 15 liter\r\n\r\nKleurstellingen:<\/em><\/strong> (codes):\r\n\r\n- Zwart\/ rood\/ grijs nrs. 00\/31\/24\r\n\r\n- Blauw\/ grijze nrs. 22\/24\r\n\r\nStandaarduitrusting: <\/em><\/strong>\r\n\r\n- <\/em><\/strong>De brommer in al zijn schoonheid inclusief de ingebouwde snelheidsmeter\/km-teller.\r\n\r\nExtra accessoires: <\/em><\/strong>\r\n\r\n- <\/em><\/strong>n.n.b.\r\n\r\nBestelcode nr:\u00a0 <\/em><\/strong>\r\n\r\n- 9\r\n\r\nNieuwprijs: <\/em><\/strong>\r\n\r\n- 2V: f n.n.b. (\u20ac )\r\n\r\nDe TNO-rapporten:<\/em><\/strong>\r\n\r\n\n\n \t\t\n\t\t\t\t