{"id":3314,"date":"2013-06-22T13:52:52","date_gmt":"2013-06-22T13:52:52","guid":{"rendered":"http:\/\/www.magneetclub.nl\/?page_id=3314"},"modified":"2014-09-07T13:44:48","modified_gmt":"2014-09-07T13:44:48","slug":"magneet-thunderbird-1968","status":"publish","type":"page","link":"http:\/\/www.magneetclub.nl\/afbeeldingen\/restauratieverslagen\/magneet-thunderbird-1968\/","title":{"rendered":"Magneet Thunderbird 1968 van Frank Weghaus"},"content":{"rendered":"Inleiding<\/strong><\/em><\/span>\r\n\r\nZo'n kleine 15 jaar geleden, in 1998 heb ik ooit eens een hopeloos geval gekocht. Het was een Magneet Thunderbird uit 1968 althans wat daarvan over was. Er ontbraken nog al wat dingen zoals het zadel, het blok, de buddyseat, het voorspatbord enz. enz. ook de clip-ons waren afgebroken. Ik heb dat stuk ellende in de opslag gezet en er eigenlijk 9 jaar niet naar omgekeken omdat ik wist dat het wel heel moeilijk zou worden om deze onderdelen voor de Magneet Thunderbird te bemachtigen. In 2007 kwam ik op marktplaats echter nog een sloper tegen. En laat die nu ook heel wat onderdelen missen, maar ik had opeens wel de belangrijkste onderdelen, het voorspatbord en de kettingkast (althans dat dacht ik bij het laatste onderdeel). Toen ben ik actief gaan zoeken naar de rest van de ontbrekende onderdelen. Het blok had ik al snel gevonden (stond gewoon bij mij op de plank). De buddyseat was er ook redelijk snel, helaas geen originele ' Magneet Thunderbird ' buddyseat, maar wel een in zeer goede staat verkerend zadel van een vroege TS 49 (de directe opvolger van de Magneet Thunderbird ); hij wordt 'verraden' door de witte band en een ander schildje (van Batavus) achterop. Maar het juiste schildje waar wel Magneet op staat had ik inmiddels ook. Het langste heb ik gezocht naar de clip-ons, maar ook dat is uiteindelijk gelukt. Een bijkomend probleem bij de zoektocht was dat ik geen vergelijkingsmateriaal had inde vorm van een originele Magneet Thunderbird uit 1968. Inmiddels is dat wel het geval. Dit heeft er toe geleid dat nu wel met de restauratie van de Magneet Thunderbird begonnen is en deze ook zal worden afgerond, maar dat ik nog steeds op zoek ben naar een aantal dingen:\r\n\r\n- De juiste achtervering van BREV. (Brevttato) hart op hart 26 cm\r\n\r\n- de juiste hendels van Magura\r\n\r\n- de patentcrank met grote ronde bovenkant\r\n\r\nZie als reverentie en foto's van de originele Magneet Thunderbird uit 1968 bij \"MODELLEN\" de Thunderbird 1e type<\/a>. Als iemand dit heeft liggen hoor ik dat graag en kan contact worden gezocht via magneetclub@yahoo.com.\r\n\r\nMaar terug naar de restauratie van de Magneet Thunderbird. In restauratieland wordt wat afgesjoemeld. Dat is ook wel logisch omdat sommige onderdelen domweg niet meer te krijgen zijn of men ook niet meer weet hoe het vroeger ooit gezeten heeft. Veel mensen willen er liever niet over praten waar ze het origineel hebben moeten 'aanpassen' om uiteindelijk een goed resultaat te krijgen. In dit verslag wordt echter alles open gelegd en ook aangegeven wat niet origineel is; geen geheimen dus. En vooraf kan ik zeggen nee niet alles is origineel zoals hierboven al een beetje bleek maar vaak zal dat niet of nauwelijks te zien zijn.\r\n\r\nZelf heb ik het blok gereviseerd en eerst ook gespoten. Die revisie ging natuurlijk wel goed alleen het spuitwerk liet los en moest overnieuw. Dit spuitwerk en de rest van de restauratie heb ik toen maar uit handen gegeven. Cor Grotenhuis is voor me aan de gang gegaan en samen zitten we soms te puzzelen hoe bepaalde dingen moeten, de brommer lag immers in onderdelen.\r\n\r\nDe beginsituatie<\/strong><\/em><\/span>\r\n\r\nDe beginsituatie was een hoopje onderdelen waarvan ik dacht dat alle onderdelen er zouden zijn om er wel een complete brommer van te bouwen. Later zal blijken dat ik het toch wel heel erg mis had ;-). Hieronder ziet u een foto van de Magneet Thunderbird toen hij werd opgehaald en achter in der auto van Cor stond\/lag.\r\n\r\n\n\n \t\t\n\t\t\t\t