Magneet W50 type 1 – 1954
- Magneet A50
- Magneet S50
- Magneet W50
- Magneet M50 Supersport
- Magneet B50 c.s.
- Magneet Globemaster
- Magneet Globemaster type 1 – 1957
- Magneet Globemaster type 2 – 1958
- Magneet Globemaster type 3 1959
- Magneet Globemaster type 4 – 1960
- Magneet Globemaster type 4a – 1960
- Magneet Globemaster type 5 – 1961/’62
- Magneet Globemaster Supersport type 6 – 1962/’63
- Magneet Globemaster Royal type 7A – 1963
- Magneet Globemaster type 7B – 1963
- Magneet Globemaster Royal type 8 – 1964
- Magneet Globemaster Coronet type 9 – 1964
- Magneet Globemaster (De Luxe) Type 10 – 1965/’68
- Magneet Cheetah
- Magneet Sprintmaster
- Magneet Magnematic cs
- Magneet 27 Sport
- Magneet Commodore
- Magneet Sportmaster
- Magneet Thunderbird
- Magneet TS50
- Magneet Mot o Mat
De Magneet W50 kende net als Magneet A50 of de Magneet S50 over korte tijdsperiode verschillende types. Veel van deze eerdere types van deze modellen vertonen overeenkomsten. Het is overigens maar zeer de vraag of echt kan worden gesproken van verschillende types. Zo ook bij deze Magneet W50. Hij wijkt op een aantal punten af maar heeft ook heel veel overeenkomsten. De eerste type van de Magneet W50 heeft geen middenbok maar een 'klapstandaard' de jasbeschermers achter en het bagagerek wijken af ten opzichte van het tweede type van de Magneet W50. Tot slot heeft het eerste type van de Magneet W50 een ander, smaller voorspatbord, een andere tank en op de tank het merk als transfer i.p.v. metalen embleem. Ook had het eerste type van de Magneet W50 twee kettingen naar achter, eentje voor het fietsen. Het blok had dan ook geen fietsstand. Anderzijds is ook deze Magneet W50 uitgerust met het Oostenrijkse HMW blok type ET. En ook overigens komt deze overeen met het latere type van de W50. Hieronder vind u foto’s van een ongerestaureerde en dus originele Magneet W50 met ET blok. Ook zijn er foto’s toegevoegd van een over geschilderde Magneet W50 en een zwarte Magneet W50, beiden met 2V-blok.
Typegoedkeuring:
- Geen
Bouwjaar:
- 1955
Bijzonderheden:
- Het HMW blok Type ET.
- De aluminium M aan de voorvork dienst doende als kabelgeleider.
- Het smalle voorspatbord
- afwijkende jasbeschermers
- De secundaire ketting (naar het achterwiel) zit aan de rechter zijde zo ook de ontsteking.
- Er waren twee kettingen naar het achterwiel waarvan eentje voor het fietsen. Het blok kende dus geen fiets-stand.
Motor/Versnellingen:
- HMW (Halleiner Motorenwerke) Type ET
Ontsteking:
- Bosch/Stensholm
Carburatie:
- Fischer
Remmen:
- Voorrem is een handrem/ achterrem is een terugtraprem
Wielen/Banden:
- Wielmaat is 25×2, de banden zijn Vredestein Bromfietsbanden, de naven zijn zgn. halve naven met trommelrem van Brevettato
Vering:
– Telescoop voorvork met pneumatische vering, geen achtervering, wel zadelvering
Zadel:
- Speciaal groot rubberzadel (geen zweefzadel)
Tankinhoud:
- ‘ruim’ 6 liter
Kleurstellingen: (codes):
- Zwart (no 00 )
- Staalblauw-Metaaleffect (no 8 )
Standaarduitrusting:
- Model ‘Standaard’ was uitgerust met jasbeschermer, pomp, bel, gereedschap en gereedschapstas
Extra accessoires:
- Model ‘De Luxe’ was nog eens extra voorzien van ingebouwd stuurslot, snelheidsmeter en km teller in de koplamp , chroom sierstrippen op de tank
Bestelcode nr:
- 5 (aut)
Nieuwprijs:
- Model ‘Standaard’: f 575,– (€ 260,92)
- Model ‘De Luxe’: f 598,– (€ 271,36)
De TNO-rapporten:
- Niet aanwezig
De Foto's
(klik op de foto om te vergroten en op het pijltje onder de foto's om alle 41 foto's te bekijken)