Na de 62er Magneet Cheetah, die ook in 1963 werd verkocht, volgt een verdere doorontwikkeling van het model Magneet Cheetah. Hoewel een doorontwikkeling was het niet bepaald, meer een geheel nieuwe brommer. Nagenoeg niets is meer behouden gebleven van de Magneet Cheetah uit 1962. Ook dit model van de Magneet Cheetah was weer op zijn manier top of the art. Er zijn aan deze Magneet Cheetah ook wat verbeteringen doorgevoerd. Zo krijgt ook het achterste gedeelte van de omhoog gebogen uitlaten een rooster, dit om te voorkomen dat de bijrijder zich verbrandt. Verder is de Magneet Cheetah met een puntkoplamp van Vetta uitgerust en ook de stuurkuip is voorzien van een ruitje van Vetta. Tevens heeft hij één teller in de vorm van een halve maan. Deze teller is onder andere op de Magneet Globemaster uit 1961 en in 1964 ook op de Magneet 27 Sport gebruikt. Ook het stuur van de Magneet Cheetah is hetzelfde als bij de Magneet 27 Sport. De fietspomp zit weer goed zichtbaar aan het frame. Overigens is het frame afgedekt met twee grote platen delen rechts en links. Echter is het druppelvormige gereedschapsbakje nog steeds van de partij. Nu dan toch vraag wanneer dit model geleverd is. Er heeft al eens een kort artikeltje op deze site gestaan wat vermoedens uitte over dit onderwerp. Welnu dit model van de Magneet Cheetah is in 1963, 1964 en 1965 geleverd. De Magneet Cheetah kent in die jaren wat nuanceverschillen. Zo is hij in 1963 uitsluitend geleverd in de kleuren wit/goud. Ook had hij toen wel al een nieuwe dubbele bocht maar ook nog de TMI-sigaaruitlaten van zijn voorganger, waarbij ook het achterste gedeelte van de dempers van roosters voorzien zijn. Hoewel dat niet uit het foldermateriaal blijkt, was de Magneet Cheetah toen leverbaar met twee of drie versnellingen. Het feit dat hij ook in 1963 is geleverd wordt ook ondersteund door het nummer wat men bij het bestellen van onderdelen moest vermelden; dat is namelijk nummer 30 (!). De modellenlijn in 1964 begint met nummer 31. In 1964 zijn de sigaaruitlaten vervangen door megafoonuitlaten, eveneens van TMI. Verder was de Magneet Cheetah toen ook in de kleurstellingen zwart/ zilver en kersrood/zilver te verkrijgen. In 1965 krijgt de Magneet Cheetah dezelfde kettingkast als de overige modellen (die met dat reliëfje) en wordt de Magneet Cheetah alleen nog in de kleurstellingen zwart/zilver en kersrood/zilver geleverd. In 1963 is overigens ook de Magneet Cheetah type 3 verkocht; deze twee modellen sloten dus naadloos op elkaar aan en zullen wellicht ook nog naast elkaar zijn verkocht. Het uitruilen van onderdelen, net zoals de voorraad het toeliet, zal ook hier zeker hebben plaatsgevonden. Hieronder is de tot nieuwstaat gerestaureerde Magneet Cheetah uit 1964 van Johan Kats te zien. Let even niet op het typegoedkeuringsnummer, daar wordt aan gewerkt. Verder vindt u foto's van een grotendeels originele zilver/zwarte Magneet Cheetah en van een gerestaureerde zilver/kersenrode Magneet Cheetah, beide uit 1965. Typegoedkeuring: 1963: B1007 of B3037 (3V) / B3001 (2V) 1964: B3037 (3V) 1965: B3037 (3V) Bouwjaar: 1963, 1964 1965 Bijzonderheden: - Puntkoplampje - dubbele omhoog gebogen uitlaat die in 1963 waren voorzien van sigaardempers van TMI en nadien van megafoondempers eveneens van TMI. - Het dashboard met halvemaan klokje. - Luipaardzadel - Kleine verchroomde handgreep achter de buddyseat (LET OP er werd geen bagagerekje geleverd). Motor/Versnellingen: 1963: Sachs 50/3m of Sachs 50 MA-E (3 vers.) / Sachs 50 MA-C (2 vers.) 1964: Sachs 50 MA-E (3 vers.) 1965: Sachs 50 MA-E (3 vers.) Ontsteking: Bosch Carburatie: 1963: Bing 1/10/63 of 133 of 155 (3V) / Bing 1/12/133 (2V) 1964: Bing 1/10/133 of 155 (3V) 1965: Bing 1/10/133 of 155 (3V) Remmen: Voorrem is een handrem/ achterrem is een terugtraprem Wielen/Banden: Wielmaat is 23x2.25 , de banden zijn Vredestein Bromfietsbanden (voor lijnprofiel en achter blokprofiel), de naven zijn zgn. volle naven met trommelrem van het merk Way Assauto 198/bis voor en 197/bis achter Vering: Telescoop voorvork met oliegedempte vering,  hydraulische gedempte telecopische achtervering veerbenen bestaan uit drie elementen elke kant één veerbeen met openliggende hoofdveer. Zadel: Buddyseat van Denfeld Tankinhoud: ± 12 liter Kleurstellingen: (codes): Wit/goud nrs. 29/54 (1963 en 1964); Kersrood/zilver nrs.: 63/60 (1964 en 1965); Zwart/zilver nrs.: 00/60 (1964 en 1965). Standaarduitrusting: Onder andere sporttank, buddy-seat, oliegedempte voor- en achtervering, voetrusten, verchroomd handgreep achter de buddyseat, dashboard met km-teller en snelheidsmeter, windkap met puntkoplamp en panoramisch ruitje, verchroomde valbeugels en gereedschap. Extra accessoires: Laag sportstuur als extra gratis bijgeleverd. Bestelcode nr:  30 Nieuwprijs: 1963: 2V n.n.b. 3V: 785,-- (€ 356,22) 1964: 3V: 825,-- (€ 374,37) 1965: 3V: 829,-- (€ 376,18) De Folders (klik hieronder op de foto's om naar de folders te gaan) IMG_4280 [1600x1200]  1  1 De TNO-rapporten: (klik op de foto's om te vergroten)

no images were found

De Foto's (klik op de foto om te vergroten en op het pijltje onder de foto's om alle 209 foto's te bekijken)